تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۵/۳۰

یک مقایسه‌ی تکراری اما لازم؛ ‌ERP ابری در مقابل ERP محلی

شاید با دیدن این عنوان به خودتان بگویید، باز هم یک متن تکراری، اما باور کنید با این‌که تقریبا هر سایت فعال در حوزه‌ی کسب‌وکار، فناوری و نرم‌افزار این مقایسه را انجام داده است؛ هستند کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکاری که هنوز نمی‌دانند این دو چه تفاوتی دارند و چه زمانی باید از آن‌ها در سازمانشان استفاده کنند. این نوشتار با این‌که عنوانی تکراری دارد، اما کوتاه و کاربردی به مقایسه ERP ابری و محلی پرداخته است.

 

 

بعد از آشنایی با مفهوم ERP و نرم‌افزار آن، نخستین چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند شکل ارایه آن به سازمان است. همه‌ی ارایه‌دهندگان این سیستم نرم‌افزاری آن را به دو روش پیاده‌سازی می‌کنند: ابری و محلی. اما کدام یک برای سازمان شما مناسب است؟

پاسخ به این سوال یک جمله دو کلمه‌ایست؛ بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم به چیزهایی بستگی دارد.

 

سرورها

نرم‌افزارهای ERP ابری (Cloud ERP) روی سرورهای شرکت ارایه‌دهنده‌ی آن پیاده‌ می‌شوند. در واقع در سرویس‌های ابری شما بخشی از فضای سرور را از ارایه‌کننده اجاره می‌کنید و داده‌های‌تان را روی آن ذخیره می‌کنید. در این روش، وظیفه نگهداری و تامین امنیت داده‌ها نیز برعهده شرکت ارایه‌کننده ERP است.

ERPهای محلی (On-Premise ERP) روی سرورهای شرکت خودتان پیاده‌سازی می‌شوند. در این روشِ نگهداری، نیروهای IT شرکت وظیفه نگهداری از داده‌ها و تامین امنیت آن را دارند. همچنین گرفتن بکاپ‌های دوره‌ای نیز با تیم IT شماست. در این روش، داده‌ها به شکل انحصاری روی سرورهای خودتان ذخیره می‌شود و شما صاحب تمام‌وکمال داده‌ها و سرورها هستید.

یک راه سومی هم به‌تازگی به سازمان‌ها ارایه شده است. شما می‌توانید  مجوز (لایسنس) ERP را از هر ارایه‌کننده‌ای خریداری کنید و وظیفه نگهداری از داده‌ها و سرورهای خودتان را به طرف سوم بسپارید. شرکت‌هایی مثل آمازون با اجاره‌ی سرورهای اختصاصی به سازمان‌ها، هم فضای ‌‌ذخیره‌سازی مناسبی به شما می‌دهند و هم امنیت داده‌ی‌تان را تامین می‌کنند.

 

هزینه‌ها

اگر از ERP ابری استفاده کنید، پرداخت‌ هزینه‌های آن را باید به‌صورت دوره‌ای، معمولا ماهانه و سالانه، انجام دهید. معمولا هیچ هزینه‌‌ی دیگری، منهای هزینه‌های استقرار، از شما دریافت نمی‌شود و تا زمانی که اجاره ماهانه یا سالانه را پرداخت کنید می‌توانید از سیستم استفاده کنید.

اگر روش محلی را انتخاب کنید، با یک‌بار پرداخت هزینه‌ی مجوز، امکان استفاده از سیستم ERP را برای همیشه خواهید داشت. تنها هزینه‌هایی که برای ERP محلی می‌پردازید، هزینه‌ی پشتیبانی و رفع خطاهای احتمالی خواهد بود. نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی ERPهای محلی این است که با یک محاسبه ساده متوجه می‌شوید هزینه پرداخت یک‌باره‌ی هزینه خرید ERP محلی از پرداخت ماهانه آن به‌صرفه‌تر خواهد بود. خود ارایه‌کنندگان ERP که هر دو روش را ارایه می‌دهد هم معمولا علاقه‌ی بیشتری به فروش مجوز دایمی نرم‌افزار دارند. از این رو هزینه‌ی تمام شده‌ی آن را پایین‌تر از مجوز ابری در نظر می‌گیرند.

 

شخصی‌سازی و یکپارچگی

در سیستم‌های ابری، شخصی‌سازی و یکپارچگی محدودتر است. چون ممکن است ارایه‌کننده سیستم ابری برای بالابردن سرعت، برخی از ویژگی‌ها را به طرف‌های (سازمان‌های) سوم شخص بسپارد. همچنین شاید سیاست‌های فروش و بازاریابی آن‌ها جلوی توسعه‌ی عمیق‌تر سیستم‌های ابری را بگیرد.

برای ERPهای محلی اما مسئله فرق می‌کند. در این سیستم‌ها شما تا جایی که جیبتان اجازه می‌دهد می‌توانید شخصی‌سازی کنید یا سیستم‌های دیگری را با ERPتان یکپارچه کنید. سرورها و داده‌ها در اختیار خودتان است و می‌توانید تا جای ممکن آن‌ها را تغییر دهید. در سیستم‌های محلی همچنین قادرید بخش‌های مختلف نرم‌افزار را نیز تغییر دهید. البته توجه کنید که هزینه‌های این روش‌ هم به‌اندازه‌‌ی ارزش و حجم  پروژه تغییر می‌کند و معمولا صعودی است.

 

پشتیبانی

در سیستم‌های ERP ابری تمام کارهای مرتبط با پشتیبانی نرم‌‌افزاری (رفع باگ‌ها و خطاهای سیستمی)، تامین امنیت داده‌ها و جایگزینی داده‌ها با اطلاعات جدید با شرکت ارایه‌دهنده آن است. همچنین شما تمام به‌روزرسانی‌ها را درلحظه دریافت می‌کنید و به تمام داده‌های جدید و قدیمی‌تان در هر زمان که بخواهید دسترسی دارید.

در ERPهای محلی تمام به‌روزرسانی‌های نرم‌ افزاری و امنیتی را از سمت ارایه‌دهنده دریافت می‌کنید، اما بارگذاری پچ‌های امنیتی و نگهداری از داده‌ها، با تیم‌ IT سازمان‌تان است. مشابه شخصی‌سازی و یکپارچگی، در این‌ حوزه هم می‌توانید معماری ذخیره‌سازی و گذرگاه‌های امنیتی را خودتان تعریف و پیاده‌سازی کنید.

 

نتیجه

ابتدای نوشتار هم گفتیم که جواب کدام شکل ارایه برای سازمان‌ بهتر است؟ یک جمله است: بستگی دارد. فرقی ندارد از کدام روش ارایه راهکارهای نرم افزاری استفاده ‌کنید. چه ابری باشد چه محلی اگر مناسب با فرایندها و رویه‌های سازمان‌تان باشد، می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین راهکار موجود در بازار برای شما باشد. کسب‌وکارهایی که به‌دنبال پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها هستند یا فضای زیادی برای تهیه زیرساخت ندارند، بهتر است به سراغ روش‌های ابری بروند. سازمان‌ها با تعداد کاربران بیش‌تر و فرایندهای سنگین‌تر بهتر است ERPهای محلی را برگزینند. این موضوع اما باز هم برمی‌گردد به نوع کار سازمان و هدف کسب‌وکار.

به‌طورکلی ERPهای ابری چابکی و انعطاف‌پذیری بالاتر و هزینه‌ی نگهداری و تهیه زیرساخت پایین‌تری دارند. امکان شخصی‌سازی در آن‌ها محدودتر و یکپارچگی با دیگر سیستم‌ها در آن‌ها سخت‌تر است. این درحالی‌ست که ERPهای محلی هم امکان توسعه بیش‌تری دارند و هم امکان اضافه‌شدن سیستم‌های یکپارچه جدید، اما هزینه‌‌ی بالای نگهداری و تهیه زیرساخت شاید موضوعی باشد که اجازه ندهد صاحبان کسب‌وکار به‌راحتی به سراغشان بیایند.

نکته‌ی پایانی این‌که باید در نظر داشت هزینه‌های ERP محلی در ابتدا بالا اما رفته رفته به کف خود می‌رسند اما هزینه‌ی ERPهای ابری در ابتدا پایین و رفته‌رفته اوج می‌گیرند. باز هم می‌گوییم، همه‌چیز به هدف شما و کسب‌وکارتان برمی‌گردد.

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}