تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۵

کاربرد نرم ‌افزار ERP پخش در کسب‌وکارها

پخش، حلقه اتصال بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است. مدیریت صحیح فرایندهای پخش باعث افزایش رضایت تمام بازیگران بازار می‌شود. وجود نرم ‌افزاری قدرتمند که بتواند این فرایندها را به‌درستی و چابکی مدیریت کند برای کسب‌وکارهای پخش بسیار مهم است. نرم افزار ERP که برای سازمان‌های پخش طراحی و سفارشی‌سازی شده است بهترین راهکار نرم ‌افزاری موجود برای شرکت پخش شماست. نرم ‌افزار ERP پخش در حوزه‌های متنوعی به سازمان‌ها کمک می‌کند. مثلا:

  • تمام زنجیره ‌تامین را ملموس و عینی می‌کند
  • امکان ردگیری فیزیکی محصولات و مواد اولیه را به شما می‌دهد
  • فرایند سفارش‌گذاری را ساده می‌کند
  • فرایندهای مدیریت انبار را بهینه می‌کند
  • نیازهای انبار را پیش‌بینی می‌کند
  • ارتباط بین ذی‌نفعان را آسان می‌کند
  • مدیریت حمل‌ونقل را اثربخش می‌کند

 

 

نرم ‌افزار ERP پخش تمام زنجیره ‌تامین را ملموس و عینی می‌کند

نرم‌ افزار ERP پخش به کاربران امکان می‌دهد تمام فرایند زنجیره‌ تامین از لحظه دریافت سفارش محصول تا تحویل آن به مشتری را به واضح‌ترین شکل ممکن ببینند. این نرم‌ افزار با جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل‌های گرافیکی و ردگیری جابه‌جایی فیزیکی کالا به تقویت این مهم کمک می‌کند. در ادامه به ابزارهایی نگاه می‌کنیم که معمولا در این سیستم‌ها وجود دارند:

  • ارایه گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلف
  • مدیریت انبار
  • مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
  • حمل‌ونقل و لجستیک
  • مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان (VRM)
  • مدیریت سفارش‌های فروش

 

نرم‌ افزار ERP‌ پخش امکان ردگیری فیزیکی کالاها و مواد اولیه را به شما می‌دهد

نرم‌ افزار ERP پخش به کاربران امکان می‌دهد درلحظه از وضعیت و محل کالاها و مواد اولیه خود باخبر باشند. استفاده از ردگیری RFID و یکپارچگی آن با نرم‌ افزار ERP این قابلیت مهم و کاربردی را در اختیار سازمان‌های پخش می‌گذارد. این قابلیت باعث می‌شود مشاهده جابه‌جایی کالا‌ها بین انبارها و اطلاع لحظه‌ای از محل آن‌ها برای سازمان‌ها عینی و ملموس شود و امکان جست‌وجوی کالاها را نیز فراهم می‌کند. برخی از نرم افزارها امکان ردگیری کالاها روی نقشه‌ را نیز فراهم می‌کنند. البته استفاده از این قابلیت نیازمند ابزارهای دیگری مانند GPS است.

 

نرم افزار ERP پخش فرایند سفارش‌گذاری را ساده می‌کند

استفاده از نرم افزار ERP‌ پخش می‌تواند فرایند دریافت و پردازش سفارش‌های خرید و فروش را خودکار کند و سرعت انجام آن‌ها را نیز بالا ببرد. ابزارهای نرم افزار ERP باعث یک‌دست شدن فرمت سندهای کاری و استانداردسازی فرایندهای دریافت و پردازش سفارش‌ها می‌شود. این موارد باعث می‌شوند فرایندهای کسب‌وکار شما از طریق نرم افزار ERP‌ تسهیل شود:

  • بازیابی وضعیت سفارش در هرلحظه
  • انجام خودکار پرداخت‌ها
  • پردازش خودکار فرایندها
  • مدیریت بازگشت کالا
  • حمل‌ونقل پیشرفته
  • درگاه‌های خدمات‌رسانی به مشتریان

 

نرم افزار ERP فرایندهای مدیریت انبار را بهینه می‌کند

فرایندهای انبار گاهی‌ وقت‌ها آن‌قدر وسیع و پییچده می‌شود که فرایندهای آن بسیار زمان‌بر و با بهره‌وری پایین انجام می‌شود. مدیریت بهینه منابع انسانی، ماشین‌آلات و فضای انبار گاهی بسیار سخت و ناممکن می‌شود. نرم افزار ERP پخش در موارد زیر به کمک کسب‌وکارهای می‌آید:

  • مدیریت اثربخش منابع انسانی
  • مدیریت پردازش کالاها
  • مدیریت ماشین‌آلات
  • حمل‌ونقل
  • پردازش کالای ورودی
  • پردازش کالای خروجی

 

نرم افزار ERP پخش نیازهای انبار را پیش‌بینی می‌کند

پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای تقاضا مزیت رقابتی شما برای رقابت در بازار است. برخی از نرم افزارهای ERP پخش ابزارهای بهینه‌سازی جریان‌های کاری و برنامه‌ریزی برای کاهش ضایعات را در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارند. این ابزارها به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که از فناوری‌های نوین و خودکارسازی استفاده می‌کنند بسیار کارآمد است. برای مثال فرض کنید برای دوهفته‌ آینده به ۲۰ کارتن خمیردندان نیاز دارید، رسیدن این خمیردندان‌ها از سوی تامین‌کننده یک هفته طول می‌کشد. با این داده‌ها نرم‌ افزار شما به‌صورت خودکار در زمان مطلوب سفارش‌گذاری را انجام می‌دهد، و فرایندهای پردازش ورود کالا را خودکار می‌کند.

 

 

نرم افزار ERP پخش ارتباط بین ذی‌نفعان را آسان می‌کند

بسیاری از نرم افزارهای ERP ارتباط مستقیم بین ذی‌نفعان را در یک محیط متمرکز فراهم می‌کنند. این مهم باعث کاهش خطاهای ارتباطی می‌شود و به سازمان‌ها این اطمینان را می‌دهد که اهداف‌شان با تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان هم‌راستاست. برخی از نرم‌ افزارها ابزار مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. ارتباط واضح‌تر و چابک‌تر، عینی‌کردن داده‌ها و قابلیت‌های زیاد دیگری از جمله مزایای استفاده از این ابزارهاست.

 

نرم افزار ERP پخش مدیریت حمل‌ونقل را بهینه‌ می‌کند

برخی از نرم افزارهای ERP پخش محل خودروهای حمل‌ونقل را درلحظه نشان می‌دهند. این نرم‌ افزارها با ارایه‌ی لایه‌های مختلف و داده‌های جغرافیایی متنوع به سازمان‌ها امکان می‌دهد دید دقیق‌تر و عمیق‌تری از وضعیت حمل‌ونقل‌شان داشته باشد. همچنین برخی دیگر از نرم‌ افزارها می‌توانند مسیرهای رفت‌وآمد را نیز مشخص کنند و به برنامه‌ریزی سازمان کمک کنند. با این قابلیت می‌توانید درلحظه از وضیعت ناوگان حمل‌ونقل خود آگاهی داشته باشید. همچنین این قابلیت به کسب‌وکارها امکان می‌دهد هزینه‌های سوخت، مسافت، زمان ارسال و... را دقیق تعیین کنند.

 

ابزارهای اصلی نرم افزار ERP پخش چیست؟

قبل‌تر گفتیم که پخش به معنی رساندن محصول به‌دست مصرف‌کننده‌ی نهایی است. بهینه شدن فرایندهای پخش با کمک نرم‌ افزار ERP ممکن می‌شود. برای این مهم، ERP پخش ابزارهای متنوعی در اختیار سازمان‌ها می‌گذارد. مانند:

  • مدیریت سفارش‌های فروش
  • مدیریت تدارکات
  • مدیریت انبار
  • مدیریت مالی

در ادامه ویژگی‌های اصلی هریک از این ابزارها را بررسی می‌کنیم.

 

مدیریت سفارش‌های فروش

نرم افزار ERP‌ فرایندهای سفارش‌گیری از لحظه‌ ورود داده‌ها تا ساخت و تحویل کالا را خودکار می‌کند. بسیاری از سیستم از سفارش‌گذاری چندکاناله پشتیبانی می‌کنند. امکان تعریف و مدیریت پایانه‌های فروشگاهی یکی از امکاناتی‌ست که برای مدیریت سفارش‌های فروش انجام می‌شود. سفارش ابتدا از سوی مشتری ارایه می‌شود، فاکتور آن صادر می‌شود و سپس تسویه حساب از طریق پایانه‌ها انجام می‌شود. تمام پردازش‌های مربوط به تهیه و ارسال کالا از این مرحله تا تحویل به مشتری خودکار و چابک پیش می‌رود.

 

مدیریت تدارکات

به‌منظور بالابردن توان رقابتی، کسب‌وکارهای پخش نیاز دارند کالاهای موردنیاز خود را به روش‌های کارآمدی تهیه کنند. اهمیت وجود یک نرم افزار یکپارچه و چابک که مدیریت تدارکات و خرید کالاهای موردنیاز را، خودکار انجام دهد این‌جا خودش را نشان می‌دهد. ابزار مدیریت تدارکات در نرم افزار ERP پخش حتی برای مدیریت کالاهایی که حمل‌‌‌ونقل آن‌ها را خودتان مستقیم انجام نمی‌دهید و صرفا در انبار شما وجود دارند نیز کاربرد دارد. این ابزار با ارایه‌ی گزارش‌های متنوع داده‌های مهمی درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت کالاها، انبارها و حمل‌ونقل در اختیارتان می‌گذارد.

 

مدیریت انبار

وجود نداشتن قابلیت مدیریت انبار برای کسب‌وکارهای پخش به‌کل موضوعی بی‌معنی‌ست. نرم افزار ERP پخش برای مدیریت سفارش‌ها و بهینه‌کردن فرایندهای آن است. در قدم اول، مدیریت انبار سفارش‌ها را دریافت و ورودی و خروجی آن‌ها به انبار را پردازش می‌کند. این موضوع باعث به‌وجود آمدن داد‌ه‌های دقیق در کسب‌وکارتان می‌شود و مدیریت انبار را فرایندی بهینه و چابک می‌کند. مدیریت انبار فرایند انتخاب، بسته‌بندی و ارسال کالا را خودکار می‌کند. کارکنان انبار برای مدیریت آن نهایت نیاز به دو یا سه کلیک دارند تا کالا را پیدا کنند و آن را به خط خروجی انبار منتقل کنند. اگر از ماشین‌آلات مکانیزه در انبار استفاده می‌کنید که تمام این فرایند به‌صورت فیزیکی و خودکار پیش می‌رود.

 

مدیریت مالی

اصلا دلیل اصلی وجود نرم افزارها مدیریت مالی دقیق مجموعه‌هاست. حسابداری، ثبت دفاتر، فاکتورها، حواله‌ها، مدیریت دارایی و اموال و گزارش‌های متنوع مالی برای هر سازمانی حیاتی‌ست. برخی از نرم افزارهای ERP قوانین مالیاتی منطقه فعالیت شما را نیز در خود دارند و تمام محاسبات را برای شما قانونی پیش می‌برند. این موضوع به صاحبان کسب‌وکار امکان می‌دهد تصمیم‌گیری‌های مالی را دقیق‌تر و شفاف‌تر انجام دهند. تفکیک هزینه‌ها و ارایه‌ی آن‌ها در قالب گزارش‌های متنوع هم قابلیت مهم دیگری‌ست که این ابزار در اختیار سازمان‌های پخش قرار می‌دهد.

 

نکات مهم هنگام خرید نرم افزار ERP پخش

انتخاب نرم افزار ERP پخش می‌تواند بسیاری از فرایندهای شما را بهینه کند. برای خرید این نرم افزار باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. درکنار درنظر گرفتن بودجه‌تان، باید از گلوگاه‌های موجود در فرایندهای‌تان آگاه باشید و در قدم اول بدانید نرم افزار را برای حل کدام مشکل یا مشکل‌های‌تان می‌خواهید. سپس به بررسی ویژگی‌های عمومی و اختصاصی آن بپردازید. ویژگی‌هایی که در این مقاله گفتیم بیشتر جنبه‌ی عمومی داشت. ویژگی‌های خاص کسب‌وکارتان اما در دو حالت توسط نرم افزار برآورده می‌شود. یا با سفارشی‌سازی آن یا یکپارچگی‌اش با نیازهای شما. در هر صورت آن‌چه برای انتخاب نرم افزار ERP پخش مهم است این‌ست که بدانید چه می‌خواهید و چه انتظاراتی از نرم افزار دارید. سپس به‌سراغ انتخاب بروید.

 

منبع: Selecthub

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}