تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۱۷

این ابرهای پر از داده

یک برخورد کوتاه با دنیای IT کافی است تا با نرم‌افزارها، سرورها و سیستم‌های ابری آشنا شوید. شاید تا چند سال پیش اگر کسی به ما می‌گفت که برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های‌مان دیگر به کامپیوتر و سرور شخصی و فیزیکی نیاز نداریم، شاید به سلامت عقلش شک می‌کردیم. اما حالا تصور جهان بدون سیستم‌های ابری اگر نگوییم غیرممکن، بسیار سخت است.

فناوری‌های ابری اثر عمیقی در همه حوزه‌ها از خود به‌ جا گذاشته‌اند. عمق این تاثیرگذاری به اندازه‌ای است که غول‌های فناوری جهان مثل گوگل و مایکروسافت تمام تمرکز خود را بر ارایه سرویس‌های ابری چابک‌تر و در دسترس‌تر گذاشته‌اند. با نگاهی کوتاه به دو سرویس این دو رقیب، یعنی Google Drive و One Drive متوجه شدت این رقابت می‌شویم.

قطعا در دنیای کسب‌وکار این رقابت شدیدتر و مهم‌تر است. سازمان‌ها برای اعتماد به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ابری حساسیت زیادی به خرج می‌دهند. داده‌های سازمان‌ها از تمام دارایی‌هایشان مهم و ارزشمندتر است. بنابراین در انتخاب سرویس‌دهنده و حتی انتخاب سیستم‌های ابری دقت زیادی می‌کنند.

سرویس‌های ابری محدویت‌های خاص خود را دارند. محدودیت‌هایی مانند نیاز به اتصال اینترنت برای دسترسی به داده‌‌ها، نداشتن کنترل کامل بر سرورهایی که داده‌هایشان روی آن ذخیره می‌شود. استفاده اشتراکی با سایر کاربران روی سرورها و... . در این نوشتار کاری با محدودیت‌های سرویس‌های ابری نداریم. در مطلبی دیگر به تفصیل آن‌ها را توضیح می‌دهیم. در ادامه این مطلب به بررسی ۵ مزیت مهم و اصلی سرویس‌های ابری، به‌طورخاص، نرم‌افزارهای سازمانی ابری، مثل ERP می‌پردازیم.

نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP)، یک سیستم جامع نرم‌افزاری است که برای مدیریت و بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌وکار طراحی و توسعه داده شده است. البته ERP پیش‌از آن‌که یک نرم‌افزار باشد، یک روش برنامه‌ریزی جامع و ادامه‌دهنده راه روش‌های MRP و MRP II است. تکامل فرایندهای دیجیتال و مکانیزه کردن فرایندهای کسب‌وکار در نرم‌افزار ERP به‌وقوع پیوست. ERPها به‌ مرور زمان به‌قدری برای سازمان‌ها مهم شدند که تبدیل به محور توسعه نرم‌افزاری آن‌ها شدند.

این روزها اگر کسب‌وکاری بخواهد صاحب یک نرم‌افزار سازمانی شود. بدون شک ERP اولین انتخاب مدیران آن است. این نرم‌افزار امکان بهره‌مندی از یک سیستم یکپارچه برای مدیریت و خودکارسازی عملیات کسب‌وکار را در اختیار سازمان‌ها می‌گذارد. ERPهای ابری را باید نقطه اوجی در سیر تکاملی نرم‌افزارهای سازمانی دانست. استفاده از عظمت و قدرت چنین نرم‌افزاری در یک بستر ابری راه توسعه را برای کسب‌وکارهای بسیار زیادی، به‌خصوص سازمان‌های کوچک و متوسط همواره کرده است.

پایین آمدن هزینه‌ها، دسترسی آسان با هر دستگاه متصل به اینترنت، تامین امنیت توسط متخصصان امر و حذف و کاهش چشمگیر هزینه‌های سازمانی برخی از مزیت‌های استفاده از راهکارهای ابری شرکت‌های ارایه‌کننده ERP‌ است.

سرویس ERP ابری، به‌ویژه در بخش خدمات، با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد است. ERP ابری برای بخش‌های خدماتی عملا تبدیل به یک ماشین پول‌سازی شده است. چراکه هزینه‌های جاری این کسب‌وکارها معمولا پایین است و با استفاده از نرم‌افزار ERP ابری عملا آن را به صفر نزدیک می‌کند. این پیشرفت، اهمیت ERP ابری برای کسب‌وکارهای امروزی شامل سازمان‌های کوچک تا متوسط در سرتاسر جهان را آشکار می‌کند. سازمان‌ها با هر اندازه‌ای می‌توانند از این سیستم‌ها بهره ببرند و در نتیجه حق اشتراک آنها می‌تواند متناسب با هر نوع بودجه تنظیم و سفارشی‌سازی شود.

ارایه‌دهندگان ERP ابری متناسب با نیازهای روبه‌رشد کسب‌وکارها، موجب بالارفتن سطح خودکارسازی خدمات حرفه‌ای، مدیریت سرمایه انسانی و مالی شده‌اند. برخلاف ارایه‌دهندگان نرم‌افزارهای ERP سنتی که انعطاف‌پذیری و چابکی بالایی ندارند و خیلی هم سازگار نیستند، استفاده از خدمات ابری برای کسب‌وکارها می‌تواند تبدیل به یک مزیت رقابتی شود.

پس از این مقدمه تقریبا طولانی، به سراغ مزیت‌های اصلی نرم‌افزارهای ERP‌ ابری می‌رویم. ۵ مزیت اصلی این نرم‌افزارها را در ادامه باهم مرور می‌کنیم:

1.      ارتقای عملکرد کسب‌وکارها و به‌روز نگه‌‌داشتن داده‌ها

با استفاده از ERP ابری، سازمان‌ها برای دسترسی به داده‌های مهمشان فقط به یک چیز نیاز دارند: اتصال اینترنت. با استفاده از سرویس‌های ابری، کارکنان شما می‌توانند از هرجایی و در هر زمانی کار خودشان را انجام دهند. در نتیجه این سهولت دسترسی، عملکرد آن‌ها بهتر می‌شود و کارایی بالاتری خواهند داشت. همچنین به‌روز نگه‌داشتن داده‌های کسب‌وکار هم به آسانی و در لحظه انجام می‌شود. دیگر نیاز به درون‌ریزی و برون‌ریزی‌های وقت‌گیر و حوصله‌سربر نیست.

2.      کاهش هزینه‌های عملیاتی

استفاده از نرم‌افزار ERP محلی (On-Premise) هزینه‌های ابتدایی و زیرساختی بالایی دارد. خرید تجهیزات، استخدام تیم IT، هزینه وسایل ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها و... همگی هزینه‌های هنگفتی به سازمان تحمیل می‌کند. در کنار هزینه‌های اولیه، هزینه‌های جاری استفاده از ERPهای سنتی نیز بالاست.

ERP ابری اما این هزینه‌ها را اگر نگوییم صفر، به صفر نزدیک می‌کند. شما از زیرساخت‌های آماده شرکت ارایه‌کننده نرم‌افزار استفاده می‌کنید، از تجربه و تخصص تیم‌های IT و پشتیبانی آن‌ها بهره می‌برید و از همه مهم‌تر برای همه این‌ها هزینه اندکی را به‌صورت ماهانه یا سالانه، در برخی موارد حتی با تخفیف، پرداخت می‌کنید.

توسعه و سفارشی‌سازی ERP ابری شاید به اندازه ERPهای اختصاصی عمیق نباشد. اما با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، سطح سفارشی‌سازی قابل‌قبولی را دریافت می‌کنید. نصب و راه‌اندازی ERP ابری نسبت به ERP محلی هم زمان کم‌تری از شما و سازمان شما می‌گیرد.

3.      امنیت به‌روز و بالای داده‌ها

از آخرین به‌روزرسانی امنیتی سیستم‌های رایانه‌ای کسب‌وکارتان چند روز می‌گذرد؟ آیا آخرین پچ‌ها و فریم‌ور‌های امنیتی را برای سرورهای‌تان به روزرسانی کرده‌اید؟ هزینه زمانی و مالی این به‌روزرسانی چه‌قدر به کسب‌وکار شما فشار می‌آورد؟

با استفاده از نرم‌افزارهای ابری، تمام هزینه‌ها و اقدامات امنیتی داده‌های‌تان را به گردن ارایه‌کننده ERP ابری میندازید. این شرکت‌ها همواره به پیشرفته‌ترین حفاظ‌های امنیتی مجهزند و برخی از آن‌ها مثل گوگل، خود از پیشروهای ارایه خدمات امنیتی به سازمان‌ها هستند.

در سیستم‌های ابری همه جریان‌های ورودی و خروجی داده به‌صورت شفاف در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌گیرد و تمام دسترس از محیطی خارج از سازمان مدیریت می‌شود. معمولا، اطلاعات ورودی و خروجی در سیستم‌های ERP محرمانه است و از این رو امنیت آنها باید تضمین شود. راهکارهای ERP ابری بالاترین سطح امنیت را به‌وجود می‌آورند که حفظ امنیت اطلاعات را تضمین می‌نماید. تعیین سطح دسترسی کاربران به سیستم‌های ابری امکان ردیابی فعالیت‌ها و در نتیجه کنترل آنها با توجه به مسئولیت کاربران را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

4.      تجزیه‌و‌تحلیل‌ در لحظه داده‌ها (Real-Time)

نقش داده‌ها در کسب‌وکارهای مدرن مانند نقش خون در بدن انسان است. بدون گردش دائمی و درلحظه داده‌ها در سازمان، کسب‌وکار از پویایی و نفس‌کشیدن میفتد. تجزیه‌وتحلیل و گردش داده‌ها در نرم‌افزارهای ابری همیشگی است. مگر در زمانی که اینترنت قطع باشد. این در گردش بودن دائمی و پردازش در لحظه داده‌ها کمک بزرگی به سازمان‌ها برای ادامه‌دادن مسیر رشد و توسعه قرار می‌دهد.

5.      رضایت بالاتر کاربران نهایی از کار با سیستم‌های ابری

تست مقبولیت نرم‌افزار در نگاه کاربران نهایی یکی از تست‌های رایج سنجش رضایت کاربران از یک نرم‌افزارها است. گزارش‌های متعددی وجود دارد که رضایت بالای کاربران از کار با نرم‌افزارهای ابری را نشان می‌دهد. سهولت استفاده، کار از هرجا و صرفا با یک دستگاه متصل به اینترنت و عوامل مثبت دیگری، این نگاه مطلوب به نرم‌افزارهای ابری را تقویت کرده و می‌کنند.

نرم‌افزار ERP ابزاری قدرتمند است که به سازمان‌ها امکان می‌دهد در بازار رقابتی عملکرد بهتری داشته باشند. چشم‌انداز کسب‌وکار هرچه بیشتر داده محور شده است و بنابراین سازمان‌ها برای مدیریت اطلاعات خود به راهکارهایی تازه نیاز دارند. نرم‌افزارهای ابری در مقایسه با سیستم‌های ERP سنتی مقرون‌به‌صرفه‌تر، سریع‌تر و سازگارتر می‌باشند که این مساله در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات به این سیستم‌ها ارزش افزوده بیشتری می‌بخشد.

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}