هوش مصنوعی چه ره‌آوردی برای سیستم‌های ERP دارد؟

اگر فیلم‌های سینمایی مرد آهنین را دیده باشید، احتمالا متوجه هوش مصنوعی (AI) متفاوت تونی استارک شده‌اید. در دنیای شگفت‌انگیز (Marvel Universe)، از کمک به ایجاد یک عنصر جدید، تا انجام کارهای عادی و مشکل روزمره و انجام آزمایشات، هوش مصنوعی او بسیار پیشرفته و کمک‌کننده است.

 

 

چه بخشی از آن افسانه و چقدر واقعیت است؟ برای پاسخ به این پرسش، بیایید به نقش هوش مصنوعی در نرم‌افزار ERP بپردازیم. درحالی‌که ممکن است نتوانیم ماشینی مانند تونی استارک را بسازیم، اما می‌توانیم از این موجودات افسانه‌ای به‌عنوان پایه‌ای برای اتفاقاتی که دوست داریم در آینده رخ دهند، استفاده کنیم.

هوش مصنوعی به‌عنوان بخشی از نرم‌افزار ERP

هوش مصنوعی در متن ERP مانند نسخه اولیه «احساسات آینده‌نگر» عمل می‌کند. برنامه‌های کاربردی آن از جمله: یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی می‌باشند. هوش مصنوعی می‌تواند در تاریکی مطلق، الگوها را تشخیص داده و عملیات را خودکار نماید.

این برنامه برای بهبود تجربه مشتریان و ساده‌سازی مدیریت موجودی پیشرفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرآغازی است برای امنیت سایبری. این برنامه تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینانه را متحول می‌کند و به‌عنوان بهترین دوست برای تیم بازاریابی شما، می‌تواند دیدگاه‌های بازاریابی معتبری ارائه دهد.

به گفته مالین هافمن، مدیر ارشد مدیریت محصول NetSuite شرکت اوراکل، داشتن تصویر کاملی از اطلاعات عملی کسب‌وکار مشتریان، می‌توانیم هوش بهتری برای آزاد کردن پتانسیل نهفته اطلاعات ایجاد کرده و به شما در مدیریت موثرتر کسب‌وکارتان کمک کنیم. هوش مصنوعی به‌کاررفته در نرم‌افزار ERP ورودی‌های انسانی را تطابق داده و نتایج جست‌وجو را بر اساس تاریخچه تعاملی کاربران، اولویت‌بندی می‌کند.

درست مانند مرد آهنین که می‌تواند ایده‌آل‌ترین الگوهای پرواز هر روز را درخواست کند، هوش مصنوعی موجود در نرم‌افزار ERP این امکان را برای شما فراهم خواهد آورد که هر چیزی را طلب کنید. به همان اندازه که هوش مصنوعی برای امروز جالب توجه است، آنچه در آینده رخ می‌دهد و ریسک‌های احتمالی آن نیز جالب توجه هستند.

آیا هوش مصنوعی به اندازه‌ای که تصور می‌کنیم عالی است؟

متاسفانه، هوش مصنوعی به چیزی که ما می‌خواهیم (حتی در بین سیستم‌های ERP برتر) نزدیک نیست. اگر می‌توانستیم هوش مصنوعی را به همان روش شخصیت‌های افسانه‌ای به‌کار بگیریم، دنیای ما بسیار متفاوت از دنیایی بود که امروز در آن زندگی می‌کنیم.

معرفی هوش مصنوعی آمیزه‌ای از نکات مثبت و منفی است. با ورود مقدار معینی از داده‌ها، قابلیت‌های یادگیری ماشینی هوش مصنوعی می‌توانند کم‌اثر شوند. با پیاده‌سازی هوش مصنوعی، مشاغل از بین می‌روند و با گسترش آن، مشاغل بیشتری حذف شده یا تغییر مسیر می‌دهند. مجسم کردن رباتی که دوستانه وظایف جدید کارکنان را به ایشان می‌آموزد، کار دشواری است.

با معرفی هوش مصنوعی، مساله اخلاقیات نیز مطرح می‌شود. با گسترش ماشین‌های خودران، باید مزایا و معایب آنها را نیز در نظر گرفت. صنعت حمل و نقل ۷۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است و بیش از سه میلیون راننده را پشتیبانی می‌کند که این رقم برای تقاضای کنونی کافی نیست.

این سناریو را در نظر بگیرید: یک کامیون تحویل خودران در مسیر است. یک شیء بزرگ از کامیون، به روی زمین می‌افتد. یک موتورسیکلت در سمت چپ و کامیون دیگری در سمت راست آن است. با توجه به اینکه هوش مصنوعی توسط انسان برنامه‌ریزی شده است، بیشترین احتمال این است که کامیون به سمت چپ منحرف شود (یعنی به طرف موتورسیکلت)، زیرا شیء کوچک‌تری است. این سناریوها معمای اخلاقی هوش مصنوعی و ارتباط آن با فکر انسانی را نشان می‌دهند. تعصبات الگوریتمی موجود گاهی ناشی از تعصبات انسانی است.

قدرت هوش مصنوعی معرف کسب‌وکارهایی است که مسئولیت توجه به تاثیر فناوری آنها به زمانی مربوط می‌شود که کارها مطابق برنامه‌ریزی پیش نمی‌روند.

نگاهی به آینده هوش مصنوعی

درحالی‌که موارد بسیاری وجود دارند که باید بهبود یافته یا کشف شوند، اما به‌طورکلی آینده روشنی برای هوش مصنوعی تصور می‌شود. حتی با وجود اینکه هوش مصنوعی به‌طور کامل محقق نشده است، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همچنان مرزهای دستیابی به اهداف کسب‌وکار را گسترش می‌دهند. هوش مصنوعی همچنان دامنه دانش خود را گسترده می‌کند (معمولا، یک نوع پیشرفته از یادگیری ماشینی قادر به استدلال غیرخطی است).

محصولات ERP مانند S/4HANA و Oracle Cloud شروع به معرفی عملکردهای دقیق‌تری از یادگیری ماشینی، از قبیل پرداخت خودکار فاکتورهای A/P می‌کنند که در آستانه‌های معینی عمل کرده و سایر اقدامات نزدیک به پایان را خودکارسازی می‌کنند. البته، استخدام کارکنانی که دارای تجربه در زمینه هوش مصنوعی باشند و بتوانند این راهکارها را اجرا و پیاده‌سازی کنند نیز یک چالش متفاوت است.

درحالی‌که ممکن است در حال حاضر ادوین جارویس (یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم‌های مرد آهنین و انتقام‌جویان) در اختیار ما نباشد، اما ممکن است طی یک دهه آینده چیزی نزدیک به آن را در اختیار داشته باشیم.

 

منبع: thirdstage-consulting

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}