نکاتی برای انتخاب نرم‌افزار ERP مناسب

درحالی‌که تحول دیجیتال همه صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده است، سازگاری کسب‌وکارها با این روند به کمک ابزار مناسب، بسیار حیاتی است. با توجه به افزایش تعداد گزینه‌های نرم‌افزارهای ERP، که مهم‌ترین نقش را در تحول دیجیتال ایفا می‌کنند، انتخاب صحیح سخت‌تر از قبل شده است. سردرگمی ناشی از دشواری فرایند گزینش، گاهی می‌تواند منجر به شکست پروژه‌ها شود. به‌ویژه با توجه به سرمایه‌گذاری که برای سیستم‌های ERP انجام می‌شود، فرانید انتخاب باید به‌گونه‌ای کارا باشد تا از نتایج ناموفقی که می‌تواند به کابوس کسب‌وکارها تبدیل شود، جلوگیری نماید.

 

 

اگر در حال حاضر درپی جایگزینی سیستم فعلی یا خرید یک نرم‌افزار ERP هستید، این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. بیایید برای تضمین موفقیت آتی، نرم‌افزار ERP مناسب را با هم انتخاب کنیم!

  1. انتخاب سیستم ERP باید در راستای نیازهای کسب‌وکار باشد

تشخیص درست نیازهای کسب‌وکار، بر همه انتخاب‌های شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت. وقتی صحبت از انتخاب نرم‌افزار ERP می‌شود، این مساله ارزش بیشتری پیدا می‌کند. پیش از آغاز فرایند انتخاب سیستم ERP، تجزیه و تحلیل صحیح فرایندهای کسب‌وکار و مشخص کردن کاستی‌ها یا جاهایی که نیاز به بهبود دارد، ایده خوبی خواهد بود. در بازار امروز ERP، بیشتر سیستم‌ها گزینه‌های سفارشی‌سازی متعددی ارائه می‌کنند که می‌تواند برای مدیریت فرایندهای آتی کسب‌وکار شما موثر باشد.

  • بودجه کافی در نظر بگیرید

با توجه به اینکه نرم‌افزار ERP یک سرمایه‌گذاری بزرگ محسوب می‌شود، باید تا جایی که امکان دارد مراقب برنامه‌ریزی بودجه خود باشید. ممکن است هنگام خرید، تصور کنید که گران‌ترین، بهترین گزینه است و می‌توانید انتخاب خود را بر این اساس انجام دهید. البته، نباید این دیدگاه سنتی را هنگام انتخاب نرم‌افزار ERP به‌کار بگیرید و گران‌ترین نرم‌افزار را برگزینید، بلکه همان‌طور که در نکته اول بدان اشاره کردیم، سیستمی را انتخاب کنید که بیشترین کارایی را برای کسب‌وکار شما داشته باشد.

  • یک ERP انعطاف‌پذیر برای فردای خود انتخاب کنید

کسب‌وکارها هنگام سرمایه‌گذاری برای سیستم‌های ERP، بهره‌وری و جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه‌ها را در نظر می‌گیرند. سیستمی که نتواند خود را با فرایندهای در حال تغییر فناوری‌های رو به توسعه سازگار کند، ممکن است خلاف این امر را موجب شود. برای جلوگیری از این شرایط، ابتدا باید بدانید که سیستم ERP یک ساختار زنده است و لازم است تا همزمان با رشد کسب‌وکار شما، گسترش یافته و رشد کند. پیش از تصمیم‌گیری، باید انتخاب یک نرم‌افزار ERP انعطاف‌پذیر و قابل توسعه را اولویت خود قرار دهید. به‌علاوه، سیستمی که بتوانید بهبودهای ویژه صنعت خود را در آن ایجاد نمایید، مزیت بیشتری برای شما به‌همراه خواهد داشت.

  • سیستم ERP باید با فناوری‌های جدید سازگار باشد

با گذشت زمان و گسترش فناوری‌های جدید، زندگی انسان‌ها راحت‌تر می‌شود. سرعت زندگی به‌قدری بالا رفته که کندی در کار آزاردهنده خواهد بود. بسیار اهمیت دارد که سیستم ERP شما با فناوری‌های امروز و فردا سازگار باشد. شما می‌توانید به کمک سیستمی تاثیرگذار بر توسعه همه فناوری‌ها، مانند انقلاب صنعتی چهارم، موفقیت خود را حفظ کنید.

  • همکار مناسبی برای پیاده‌سازی نرم‌افزار برگزینید

انتخاب سیستم ERP نخستین گام در مسیر تحول دیجیتال است. پس از این مرحله، راهی طولانی با مراحل فراوان و موانع متعدد در هر مرحله پیش رو خواهید داشت. تنها نماندن در میانه مسیر و انتخاب همکاری که بتواند حامی شما برای غلبه بر موانع باشد، بسیار اهمیت دارد. می‌توانید از کسب‌وکارهای دیگری که از نرم‌افزار ERP استفاده می‌کنند، بازخورد بگیرید.

  • سیستمی سازگار با نرم‌افزار موجود خود انتخاب کنید

ممکن است در حال حاضر، از نرم‌افزار یا برنامه‌ای غیر از ERP برای کسب‌وکار خود استفاده کنید. اگر این برنامه‌ها برای شما راضی‌کننده هستند و قصد ندارید سرمایه خود را هدر دهید، باید نرم‌افزار ERP موثرتری را برای ادغام و یکپارچه‌سازی انتخاب کنید. مثلا، اگر در حال حاضر از یک سیستم CRM استفاده می‌کنید و نمی‌خواهید آن را تغییر دهید، می‌توانید بررسی کنید که آیا سیستم ERP که قصد خریداری آن را دارید، امکان یکپارچگی با آن را دارد یا خیر.

  • اولویت خود سیستم‌های ERP قرار دهید که در صنعت شما موفق عمل کرده‌اند

فرایندهای کسب‌وکار و نیازهای هر صنعت، با سایرین تفاوت دارد. می‌توانید درباره سیستم‌هایی که رقبای شما به‌کار می‌گیرند، تحقیق کرده و از راهکارهای ویژه صنعت خود استفاده کنید. هنگام انتخاب نرم‌افزار، از تامین‌کننده درخصوص سابقه فعالیت در این صنعت پرس‌وجو کنید.

بدین ترتیب، می‌توانید سیستم‌های مختص صنعت خود را بیابید و به بهره‌وری بالاتری دست یابید.

چنانچه پیش از انتخاب سیستم ERP به این ۷ نکته توجه کنید، می‌توانید تا مدتی از شر کابوس عدم موفقیت پروژه ERP راحت شوید. البته، به خاطر داشته باشید که پس از انتخاب ERP، راه طولانی و خسته‌کننده‌ای پیش رو خواهید داشت. پس از گذراندن موثر مرحله انتخاب، می‌توانید نظر افرادی را که در ابتدای راه با شما مخالف بودند، تغییر دهید. امیدواریم، پایان راه برای شما و کسب‌وکارتان خوشحال‌کننده باشد.

 

منبع: erpnews

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}