نقش نرم‌افزار ERP در تحول دیجیتال چیست؟

امروزه تحول دیجیتال به یک الزام برای سازمان‌ها تبدیل شده است. نرم‌افزار ERP که از آن به‌عنوان نخستین گام برای تحول دیجیتال یاد می‌شود، در این فرایند نقشی حیاتی ایفا می‌کند. می‌توان این اهمیت را بدین‌گونه شرح داد:

راهکار ERP بخشی جدایی‌ناپذیر از هر کسب‌وکاری است (اینجا است که همه داده‌های کسب‌وکار یکپارچه می‌شوند). هر راهکار یا فرایند جدیدی، در عملکرد نرم‌افزار تغییر ایجاد کرده یا آن را گسترش می‌دهد.

 

 

در دنیای به‌هم‌پیوسته امروز، یک راهکار ERP نه تنها باید امنیت فرایندها و نتایج آنها، بلکه امنیت داده‌ها را نیز تضمین کند. امروزه، غالبا این ویژگی مورد توجه تولیدکنندگان نرم‌افزار و شرکت‌های کاربر قرار نمی‌گیرد، زیرا بیشتر شرکت‌ها راهکارهای ERP را به‌صورت اختصاصی و به پشتوانه دیوار به ظاهر امینیتی خود اجرا می‌کنند. دسترسی خارجی معمولا فقط از طریق یک تونل دست‌وپاگیر VPN امکان‌پذیر است. البته، باز گذاشتن دسترسی، احتمال حمله هکرها، جاسوسان صنایع یا سازمان‌های جنایتکار را افزایش می‌دهد. بنابراین مثلا، بالاترین استانداردهای امنیتی در شرایط احراز هویت، مدیریت حقوق و رمزنگاری، در دنیای دیجیتال یک الزام محسوب می‌شود. بر خلاف آن، راهکار ERP آینده به‌صورت باز در اختیار همگان قرار دارد و امنیت داده‌ها و فرایندها در آن تضمین شده است و اهمیتی ندارد که برنامه‌ها روی وب‌سایت، به‌صورت ترکیبی و یا به‌طور کامل روی فضای ابر اجرا می‌شوند.

امکان تصمیم‌گیری به کمک راهکار ERP

در شبکه جهانی، با انباشت حجم عظیم اطلاعات مواجه هستیم. این داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی (مثلا یادگیری عمیق)، قابل تجزیه و تحلیل و تفسیر در فضای ابری هستند. این امر منجر به الگوهایی می‌شود که به راهکار ERP اجازه می‌دهند به‌طور مستقل تصمیم‌گیری کرده یا دست‌کم مقدمه آن را فراهم کند. نتایج و اثرات این تصمیمات، با انتظارات مقایسه می‌شوند و به الگو بازمی‌گردند. این امر یک حلقه کنترل تطبیقی ایجاد می‌کند که از طریق آن، الگوها به‌طور مرتب خود را بهبود می‌بخشند. البته، خدمات داده محور جدیدی، از قبیل پیش پارامتر کردن ماشین‌آلات توسط تولیدکنندگان یا امکان حرکت کالاها بر اساس سفارشات پیش‌بینی شده در مرکز تدارکات نیز وجود دارد.

الزامات راهکارهای ERP آینده

انعطاف‌پذیری و اتصال قوی الگوهای جدید کسب‌وکار، غالبا منجر به تولد یک نرم‌افزار جدید می‌شود. داده‌هایی که از سیستم‌های مختلف در یک سیستم ERP متمرکز می‌شوند، باید قابل خواندن، ارزیابی و پردازش باشند. سیستم ERP که توانایی یکپارچه‌سازی الگوهای جدید داده یا نرم‌افزار جدید را نداشته باشد، کارآمد نیست. دسترسی دائم و قابل حمل بودن، قابلیت‌هایی هستند که سیستم ERP در خود دارد. فقط زمان لازم است تا بتوانید از تلفن همراه برای بازیابی اطلاعات ERP و تجزیه و تحلیل‌های پیچیده استفاده کنید. برای دسترسی به اطلاعات در هر زمانی، لازم است تلفن همراهی مجهز به راهکار ابری داشته باشید که همیشه بروز باشد. همچنین، کلان‌داده‌ها و معماری مناسب فناوری اطلاعات برای ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راهکار ERP باید قادر به مدیریت حجم نامحدودی از داده‌ها باشد. برای این منظور، لازم است معماری پس زمینه بتواند منابع داده در حال رشد را پردازش کرده و به‌کار برد. این در حالی است که دیجیتالی کردن، پیچیدگی فرایندهای کسب‌وکار را افزایش می‌دهد. در این بین، راهکار ERP به‌عنوان برنامه مرکزی، نقش مهمی ایفا می‌کند. در این صورت، کسب‌وکاری که می‌خواهد استراتژی دیجیتال خود را به نحوی کارا پیاده‌سازی کند و از تله‌های پیچیدگی رهایی یابد، به یک معماری قابل‌انعطاف و مقیاس‌پذیر نیاز دارد. و این موردی است که بدون در نظر گرفتن بستر زیربنایی (سیستم‌عامل)، همواره از طریق ابر، راهکارهای ترکیبی، سیستم‌های اختصاصی سنتی یا راهکارهای موبایل، در دسترس است.

 

منبع: erpnews

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}