نقش فناوری بلاک چین در آینده اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) آماده شده است تا تقریبا در همه صنایع تغییرات اساسی ایجاد کند، زیرا فناوری‌های سنتی IT از تجهیزات لازم برای اینترنت اشیا برخوردار نیستند. در اینجا قصد داریم ببینیم فناوری بلاک چین چه نقشی در آینده اینترنت اشیا ایفا خواهد کرد.

 

 

IoT آماده است تا در همه صنایع انقلابی برپا کند. طبق بررسی‌ها، مشخص شده است که تعداد زیادی از سازمان‌هایی که پروژه‌های بسیار مهمی دارند، فناوری‌های IoT را پذیرفته‌اند. اما دلیل آن چیست؟ سیستم‌های فناوری اطلاعات سنتی قادر به مدیریت حجم عظیم داده‌هایی که در نتیجه استقرار کامل اینترنت اشیا ایجاد می‌شوند، نیستند. حجم، سرعت و تنوع داده‌های تولیدشده توسط شبکه‌های اینترنت اشیا، سیستم‌های سازمانی را مورد تهدید قرار داده و توانایی تصمیم‌گیری به موقع برای داده‌های قابل اعتماد را محدود می‌کند. در ادامه نظر یکی از مشاوران ارشد فناوری بلک چین درباره روش‌های غلبه بر موانع فوق و استقرار فناوری IoT در مقیاس بزرگ را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

پشت سر گذاشتن تبلیغات گسترده

طی سال‌های اخیر، رمزنگاری فناوری بلاک چین هیجان فراوانی را وارد بازار کرده، اما کار اصلی تازه شروع شده است. این همان چیزی است که در وجوه اشتراک بلاک چین در اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می‌بینیم. پدیده در حال ظهور این است که به نظر می‌رسد، بلاک چین نقش مهمی در نحوه تکامل AI و IoT خواهد داشت.

دو فناوری غیرمتمرکز: بهتر نیست با هم یکی شوند؟

مدل فعلی استقرار IoT متمرکز و در حالت عادی به‌واسطه ابر می‌باشد، اما این ساختار برای پیاده‌سازی به پهنای باند وسیعی نیاز دارد که هر نقطه از آن نشان‌دهنده انتقال بالقوه داده‌های یکپارچه و امن است. در مقابل، سیستم اشتراکی ثبت، ایمن و هویتی بلاک چین می‌تواند ضمن کاهش پهنای باند مورد نیاز، دسترسی‌های غیرقانونی را نیز محدود می‌کند.

در عین حال، وجود این شرایط در کسب‌وکار، خودکارسازی معاملات بین گره‌ها و شرکای IoT را تسهیل می‌کند. این امر همچنین می‌تواند موجب کاهش تاخیر در فرایند انتقال شود، به‌ویژه اگر معاملات مورد نظر برای پردازش، نیازی به قدرت محاسباتی ابر نداشته باشند. البته ممکن است برنامه‌های دیگری نیز وجود داشته باشند که ما از حضورشان بی‌خبر باشیم. انتقال از فناوری‌های متمرکز به غیرمتمرکز یک مانع فرهنگی است که باید برداشته شود و در واقع از بسیاری جهات، یک تحول کامل محسوب می‌شود. آیا این شرکت به دلیل اینکه در کانون داده‌ها یا ابر خصوصی خود نیست، احساس می‌کند که کنترل خود را از دست داده؟ آیا می‌خواهیم همه چیز یا فقط بعضی چیزها را غیرمتمرکز کنیم؟ چه کسی قرار است به این داده‌های غیرمتمرکز دسترسی داشته باشد؟ چه کسی مالک آنها خواهد بود؟ امیدواریم که راهکارهای مطرح شده، نوآوری بیشتری را موجب شوند.

ورود هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی علاوه بر ارائه روش‌های جدید برای یکپارچه‌سازی فناوری اینترنت اشیا و بلاک چین، می‌توانند به سازمان‌ها برای حل این مسائل کمک کنند. چالش واقعی IoT این است که دریابیم از بین این حجم عظیم داده، کدامیک از داده‌ها واقعا مورد نیاز هستند. اینجا جایی است که هوش مصنوعی وارد عمل می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی، اکوسیستم‌های IoT/blockchain می‌توانند داده‌های مهم جهت تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار، محل ذخیره‌سازی آنها و حتی نوع داده‌هایی که باید ذخیره شوند را تشخیص داده و غربال کنند. هوش مصنوعی می‌تواند بلاک چین را کارآمدتر و هوشمندتر کند. در این صورت، به‌ویژه برای غربال میلیون‌ها بایت داده کمک بسیاری خواهد بود.

نظارت بر زنجیره تامین

با وجود ابتکاراتی مانند ایمنی مواد غذایی و حمل و نقل بین‌المللی، یکی از موارد استفاده اولیه اینترنت اشیا و بلاک چین، زنجیره تامین است. اینها ابتکاراتی هستند که به بلوغ رسیده‌اند. در بخش تولید و به‌ویژه صنایع هوافضا و خودروسازی، خودکارسازی تحویل به موقع قطعات برای کاهش میزان موجودی خطوط مونتاژ، بسیار جالب توجه است. مذاکراتی با مشارکت‌کنندگان در زنجیره تامین درباره محل قرار گرفتن سنسورها و نیز حساس کردن محموله‌ها برای ردیابی در طول مسیر حمل و نقل، آغاز شده است. هنوز معلوم نیست که آیا فناوری بلاک چین در روند استقرار IoT، نقشی ثابت ایفا می‌کند یا خیر؛ البته این فناوری نوید بسیاری در این زمینه داده است.

با توجه به وابستگی‌های ظاهری بلاک چین و IoT (به ویژه توزیع غیرمتمرکز هر فناوری)، تصور آینده‌ای که در آن blockchain موجب تسریع، ساده‌سازی و افزایش امنیت روند استقرار IoT می‌شود، کار دشواری نیست؛ البته هنوز برای اظهار نظر زود است. هر شرکتی که قصد به‌خدمت‌گرفتن فناوری بلاک چین و اینترنت اشیا را دارد، باید از خود بپرسد که آیا این فناوری‌ها ارزش افزوده‌ای برای آنها خواهند داشت یا خیر. در عین حال، برای سازمان‌هایی که با این فناوری‌ها احساس راحتی نمی‌کنند، در پیش گرفتن موضع صبر و مشاهده بسیار مناسب خواهد بود. با این وجود، هنوز برای سازمان‌های پیشرو این احتمال وجود دارد که روش‌های جدیدی برای تلفیق این فناوری‌های نوظهور ابداع کنند. حال باید ببینید که آیا سازمان شما یکی از آنها خواهد بود یا خیر.

 

منبع: erpnews

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}