نقش تحول دیجیتال در رفع چالش‌های تولید

سوالی که این روزها مطرح است، این است که تحول دیجیتال (DX) چطور می‌تواند چالش‌های مربوط به تولید را رفع نماید.

تولیدکنندگان برای تحویل کالاهای بهتر با قیمت پایین‌تر، تحت فشار رقابتی قرار دارند. قصد آنها کاهش هزینه‌ها و ساده‌سازی فرایندها در زنجیره تامین کارخانه‌ها است. در عین حال، مشتریان به‌دنبال ویژگی‌های منحصربه‌فرد در محصولات خریداری شده می‌باشند. فروش محصولات سفارشی‌سازی‌شده، به دلیل پیچیدگی‌های فرایند طراحی، هزینه‌ها و زمان‌بندی تولید، غالبا نسبت به محصولات استاندارد سخت‌تر است. اینجاست که تحول دیجتال در قلب مشکلات تولید ظهور می‌کند.

 

 

البته، برای بسیاری از تولیدکنندگان کوچک و متوسطی که با تغییرات اقتصادی و بازار مواجه هستند، تحول دیجیتال پرریسک و ارزش آن تایید نشده به نظر می‌رسد. شاید این فناوری برای آنها غیرقابل دسترس یا حتی غیرضروری باشد.

منظور از دیجیتال‌سازی Digitization/Digitalization و تحول دیجیتال چیست؟

دیجیتال‌سازی و تحول دیجیتال ترکیب گیج‌کننده‌ای از کلمات کلیدی و حاکی از یک پدیده جدید و در عین حال چیزی است که تولیدکنندگان سال‌ها از آن استفاده می‌کردند؛ یعنی استفاده از فناوری برای طراحی، تولید و توزیع محصولات.

  • Digitization یعنی تبدیل داده‌های آنالوگ به «صفر و یک» هایی که کامپیوترها می‌توانند آنها را ذخیره و پردازش کرده و به اشتراک بگذارند.
  • Digitalization به معنای «به‌کاربردن فناوری‌های دیجتال برای تغییر مدل کسب‌وکار و ایجاد فرصت‌های جدید کسب درآمد و تولید ارزش» است.
  • تحول دیجیتال (DX) شامل برنامه‌های استراتژیک دیجتالی‌سازی، نه تنها برای بهبود کل سیستم تولید، خرید و تدارکات، فروش، عملیات، منابع انسانی و مدیریت مالی، بلکه برای تغییر کامل روشی است که یک تولیدکننده به‌منظور کسب درآمد و ارزش‌آفرینی برای مشتریان به‌کار می‌گیرد.

تولیدکنندگان برای درک تحول دیجیتال استراتژیک، باید از فناوری‌های فعلی و موجود فراتر بروند:

۱- بهبود کارایی زنجیره تامین، به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

در حال حاضر، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) با ارائه پیش‌بینی‌هایی درخصوص اطمینان تامین‌کننده و تغییر هزینه‌ها، می‌توانند در بهبود بهره‌وری زنجیره تامین موثر باشند. همچنین، مدل‌های هوش مصنوعی با یافتن ناهنجاری‌های واقعی به‌صورت لحظه‌ای، در جهت بهبود کیفیت فرایندها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- تقویت محتوا با کمک ربات‌ها

روش دیگر، استفاده از ربات‌ها است. سازمان‌ها برای تامین آسان‌تر (و ارزان‌تر) نیازها و نیز فرایندهای طراحی و خدمات مشتریان، از ربات‌ها استفاده می‌کنند. ربات‌های خدمات مشتریان مجهز به هوش مصنوعی، با مهارت‌هایی از قبیل پیکربندی محصول، مدیریت سفارش‌گیری و پرسشگری، به سازمان‌ها امکان می‌دهند که بدون اضافه کردن هزینه، مقیاس خود را افزایش دهند.

۳- بهبود قابلیت اتصال، با اینترنت اشیا

تولیدکننده با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا، از طریق نصب سنسورهای متصل به شبکه در محصولات خود، این فرصت را خواهد داشت که داده‌های عملیاتی خود را در فضای ابر ذخیره نماید. در صورت یافتن ناهنجاری، نگهداری پیشگیرانه، کیفیت و مشتریانی که می‌توانند نحوه استفاده از این دارایی‌ها را درک کنند، این داده‌ها می‌توانند ارزش فراوانی برای تولیدکننده ایجاد کنند.

بازسازی، بازتعریف و گسترش فرایندهای کسب‌وکار تولیدکنندگان با تحول دیجیتال

در حال حاضر، پلتفرم‌های ERP (سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان) این فرصت را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند که همه فناوری‌های تحول دیجیتال (AI، IoT و …) را به‌منظور بازسازی، بازتعریف وگسترش فرانیدهای کسب‌وکار خود، یکپارچه‌سازی کنند؛ به‌نحوی‌که بتوانند با منابعی که در اختیار دارند، سودآوری و بهره‌وری بیشتری ایجاد نمایند.

کلید تحول دیجیتال موفق همتراز کردن این نوع ابتکارات با استراتژی کلی کسب‌وکار است. با پیشرفت استراتژی تحول دیجیتال، تولیدکننده می‌تواند ارزش صرفه‌جویی در هزینه را در عملیات خود پیدا کرده، درآمد جدیدی از مشتری خود کسب نموده و حتی در پی کسب ارزش از داده‌های جدیدی باشد که به‌واسطه محصولات و فرایندهای دیجیتال جمع‌آوری شده‌اند.

 

منبع: erpfocus

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}