نرم‌افزار ERP پخش و دلیل نیاز سازمان‌ها به آن

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) یک پلتفرم مدیریت کسب‌وکار است که سازمان‌ها، تولیدکنندگان و شرکت‌های توزیع و پخش برای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، مدیریت و انتقال اطلاعات در طول زنجیره فرایندهای سازمانی، از آن استفاده می‌کنند. سیستم‌های ERP با یکپارچه‌سازی اطلاعات کلیه واحدهای یک کسب‌وکار (از جمله برنامه‌ریزی محصول، توسعه، سرمایه انسانی (HR)، فرایندهای تولید، بازاریابی و فروش و …) درون یک سیستم جامع، اطلاعات را به‌طور لحظه‌ای به اشتراک می‌گذارند و بدین ترتیب، فرایندها ساده‌سازی شده و وظایف معمول خودکار می‌شوند.

 

 

غالبا، سیستم‌های ERP با صنایع تولیدی و پخش ارتباط نزدیکی دارند، اما هرگز درباره تفاوت این دو صنعت صحبتی نشده است. بنابراین، تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره نرم‌افزار ERP پخش و دلایل ضرورت آن برای شرکت‌های تولیدی، صحبت کنیم.

 منظور از نرم‌افزار ERP پخش چیست؟

نرم‌افزار ERP معرف دیدگاه جدیدی درخصوص سیستم توزیع و پخش و نحوه عملکرد شرکت‌های پخش است. با نگاهی به فرایندهای کسب‌وکار در سیستم تولید و پخش از سطح کلان، به نظر می‌رسد که این دو به نحو غیرقابل‌انکاری مشابه هستند. فرایندهای سفارش نقدی، تشخیص مشتریان احتمالی و مدیریت زنجیره تامین بسیار شبیه هم هستند. با این وجود، وقتی به لایه‌های زیرین می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که مقدار و حجم سفارش جایی است که تفاوت آن‌ها را آشکار می‌کند. تولیدکنندگان کوچک معمولا با حجم اندک سفارشات سروکار دارند؛ درحالی‌که توزیع‌کنندگان کوچک با حجم بالای سفارشات مواجه هستند و به‌طورکلی باید حجم بالاتری از سفارشات را مدیریت کنند.

شرکت‌های پخش سفارش انبوهی به تولیدکنندگان می‌دهند و سپس کالای تحویل گرفته شده را در حجم کوچک‌تر به خرده‌فروشان یا مصرف‌کنندگان می‌فروشند. توزیع‌کنندگان الزامات تدارکات و بازاریابی را به‌کار می‌گیرند که تولیدکنندگان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند آن‌ها را به‌کار گیرند. با توجه به اینکه این دو مولفه در بخش‌های مختلف زنجیره تامین کار می‌کنند، فناوری آنها باید از الزامات متفاوتی پیروی کند.

ابزارهای توزیع در نرم‌افزار ERP، معمولا با (یا در ترکیب با) هوش کسب‌وکار و قابلیت‌های سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ساخته شده و بینش ارزشمندی را در ارتباط با عادت‌های خرید مشتریان به ارمغان می‌آورد. از لحاظ فنی، توزیع‌کنندگان برای ارائه راهکارها به ابزارهای بیشتری نیاز دارند. خصوصیاتی مانند مدیریت ناوگان، مدیریت موجودی، بازاریابی و حمل و نقل، همگی برای موفقیت توزیع‌کننده در جهت اجرای فرایندهای کسب‌وکار، ضروری می‌باشند و البته این موارد برای تولیدکننده ضروری نیستند.

لزوم به‌کارگیری نرم‌افزار پخش

صرف‌نظر از اندازه سازمان، سیستم ERP باید برای همه فرایندهای کسب‌وکار کارایی داشته باشد و به‌واسطه یک پایگاه داده واحد، این فرایندها را ساده‌سازی کند. اما اگر اشتباهی رخ دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ مثلا، اگر در یک شرکت پخش، موجودی انبار تمام شود یا یکی ازکامیون‌های حمل بار پنچر شود و یا اینکه تاریخ تحویل را فراموش کنید؟ سیستم ERP می‌تواند بلافاصله شما را از بروز هر مشکلی آگاه سازد و بدین ترتیب، جلوی ضرر هنگفت شرکت شما گرفته می‌شود.

از دیدگاه اقتصادی، راهکارهای ERP به توزیع‌کنندگان کمک می‌کنند تا بتوانند به‌طور مرتب قیمت‌ها را چک کنند. پیش‌بینی انعطاف‌پذیر و تقاضای قیمت، عملا به صورت دستی غیرممکن است؛ بنابراین، سیستم ERP برای باقی ماندن در بازار رقابت توزیع و پخش، بسیار حیاتی است.

 مزایای به‌کارگیری سیستم ERP پخش

  • حذف افزونگی و خطاهای داده‌ها: تکرار داده‌ها و بروز خطا مشکلات رایجی هستند که هنگام استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای انتقال داده‌ها رخ می‌دهند. با به‌کارگیری سیستم یکپارچه ERP در سیستم توزیع خود، می‌توانید از شر این ناکارآمدی‌ها خلاص شده و با داشتن دید بهتر از فرایندها و عملیات سازمانی، کسب‌وکار خود را بهتر مدیریت کنید.
  • افزایش درآمد: با توجه به یکپارچگی سیستم ERP با کسب‌وکار، بیشتر اطلاعات مربوط به فروش و درآمد سازمان شما به‌صورت لحظه‌ای در دسترس بوده و قابل بروزرسانی است. با این اطلاعات، می‌توانید درک عمیقی از میزان درآمد کسب‌وکار خود داشته باشید. همچنین، می‌توانید موقعیت بهتری برای تشخیص و مدیریت مغایرت هزینه‌ها داشته باشید. در ضمن، قادر خواهید بود که منابع مالی، انسانی و عملیاتی بهتری اختصاص دهید. این امر در نهایت منجر به نتایجی چون افزایش میزان درآمد، گسترش کسب‌وکار، افزایش دستمزد کارکنان و … خواهد شد.
  • بهبود مدیریت موجودی: سیستم ERP با حذف وظیفه وحشتناک مدیریت موجودی به‌صورت دستی، می‌تواند در مولفه‌های ارزشمند زمان و هزینه صرفه‌جویی کند. مدیریت موجودی خودکار، با فراهم آوردن امکان ردیابی و مدیریت داده‌ها در چندین انبار، می‌تواند روند مدیریت شما را بهبود ببخشد و به‌صورت لحظه‌ای شما را از وضعیت موجودی فعلی، حمل و نقل و میزان هزینه‌ها آگاه نماید.

 

منبع: solutionsreview

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}