قابلیت‌هایی که یک ERP رستوران باید داشته باشد

سیستم‌های ERP مختص رستوران‌ها، بیش از هر کسب‌وکار دیگری، باید به کارکنان در ارائه سریع‌تر خدمات به مشتریان و افزایش سودآوری کسب‌وکار کمک کنند. سیستم ERP رستوران، مانند هر کسب‌وکار دیگری، باید قابلیت ثبت صورت‌حساب‌ها و وضعیت حساب‌های بانکی مختلف را داشته باشد.

 

 

خدمه رستوران

خدمه رستوران بیشترین ارتباط را با مشتریان دارند و این ارتباط به‌طور مستقیم بر کسب‌وکار تاثیرگذار است. خدمه رستوران عبارتند از پیشخدمت، کمک پیشخدمت و مهماندار که نخستین رابط کاربری سیستم ERP آنها یک صفحه لمسی جهت ثبت سفارشات می‌باشد. امکانات مهم مورد نیاز آنها شامل موارد زیر است:

ثبت سفارش: یعنی ورود سریع سفارشات جدید مرتبط با شماره میزها و اطمینان از اینکه سفارش یک گروه به‌طور هم‌زمان آماده می‌شود.

سفارشی‌سازی سفارشات: سیستم ثبت سفارش باید امکان انجام تنظیمات ساده برای هر سفارش را داشته باشد که می‌تواند شامل ایجاد تغییرات معمول مانند: انتخاب طعم سس سالاد و نیز خصوصیات شخصی‌تری مانند عدم استفاده از روغن بادام زمینی برای یک میز خاص، به دلیل حساسیت یکی از آن مشتریان، باشد.

تکمیل سفارش: به محض آماده شدن سفارش در آشپزخانه، پیشخدمت باید علامتی دریافت کند مبنی بر اینکه سفارش آماده سرو شدن است. این علامت می‌تواند از طریق بی‌سیم به پیشخدمت ارسال شود، به‌نحوی‌که لازم نباشد مرتب صفحه دستگاه خود را چک کند.

رزرو میز: رزرو مشتری در سیستم ERP شامل زمان، تعداد نفرات و درخواست‌های ویژه احتمالی آنها می‌باشد.

انتظار در صف: سیستم رزرو باید هنگام ورود مشتری، نشان دهد که آیا میز آنها آماده است و یا اینکه مشتری چند دقیقه باید منتظر بماند. سپس، به محض آماده شدن میز، سیستم ERP باید میزبان را جهت هدایت مشتریان به میز خود مطلع کند.

وضعیت کمک پیشخدمت‌ها: هنگام اتمام غذای مشتریان یک میز، کمک پیشخدمت باید پیامی جهت تمیز کردن میز و آماده کردن آن برای مشتریان بعدی، دریافت نماید.

انعطاف‌پذیری در پرداخت: سیستم ERP باید انواع روش‌های پرداخت، از جمله کارت اعتباری، نقدی و کارت هدیه را پوشش دهد. همچنین، باید امکان سفارشی‌سازی‌های معمول مانند تقسیم صورت‌حساب را داشته باشد.

کارکنان آشپزخانه

کارکنان آشپزخانه سفارشات غذا را آماده کرده، موجودی مواد غذایی و بسیاری از کارهای مهم پشت صحنه را مدیریت می‌کنند.

سیستم ERP باید سفارشات را به ایستگاه‌های کاری مختلف ارائه کند تا کارها بر اساس یک جدول مشابه انجام شوند. بدین ترتیب، زمانی که سفارش یک میز به‌طور کامل آماده می‌شود، سیستم ERP پیشخدمت را مطلع می‌کند.

سفارشی‌سازی سفارشات: ارسال درست سفارشات به ایستگاه‌ها، این امکان را فراهم می‌آورد که سفارشات بر اساس درخواست مشتریان آماده شوند و احتمال خطا کاهش یابد.

مدیریت دستور پخت: این ویژگی ضمانتی است برای اینکه کارکنان آشپزخانه همه غذاها را دقیقا به شیوه یکسان و بر اساس میل مشتریان آماده می‌کنند.

مدیریت منو غذایی: سیستم ERP این امکان را فراهم می‌کند که بر اساس محصولات و مواد غذایی موجود در هر فصل، منوی غذایی و دستور پخت بروز شوند.

دریافت رسید از تامین‌کنندگان مواد غذایی: سیستم ERP باید بتواند به راحتی بر اساس واحد اندازه‌گیری مورد استفاده تامین‌کننده و تبدیل خودکار آن به واحدهای مورد نیاز در دستور پخت غذاها، رسیدهایی را به فهرست موجودی اضافه کند. همچنین، سیستم ERP باید تاریخ انقضای مواد غذایی را کنترل کند و با اتمام این تاریخ، آشپزخانه را مطلع نماید.

مدیریت کسب‌وکار

گزارش فروش: در صورت نیاز، در طول روز کاری و یا در زمان‌های مشخص، قابل مدیریت است.

گزارش حضور و غیاب: امکان دسترسی به وضعیت حضور و غیاب کارکنان آشپزخانه و پیشخدمت‌ها در زمان لازم و به درخواست مدیریت و نیز گزارش وضعیت حقوق و دستمزد وجود دارد.

وفاداری مشتریان: سیستم ERP باید وفاداری مشتریان شامل تعداد دفعات مراجعه آنها و لیست غذاهای سفارش‌داده‌شده را ارائه دهد.

بهره‌وری: به معنای تجزیه و تحلیل بهره‌وری کارکنان مانند تعداد میزها یا افرادی که به آنها سرویس ارائه کرده‌اند و نیز کیفیت سرویس‌های ارائه شده می‌باشد.

پیشگیری از سرقت: سیستم ERP می‌تواند میزان مصرف موجودی را ردیابی کرده و مدیر رستوران نیز می‌تواند هنگام بروز اختلاف، علامت هشدار دریافت کند.

بازخورد: سیستم ERP رستوران باید CRM (نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری) داشته باشد تا بتواند بازخوردها و دیگر معیارها را پیگیری نماید.

 

منبع: erpfocus

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}