شش جریان اصلی هوش تجاری در ۲۰۲۳

سال میلادی رو به پایان است و کم‌کم باید منتظر ارایه فهرست‌های مختلف از سوی کارشناسان و متخصصان باشیم. از آن‌چه در سال گذشته اتفاق افتاد تا انتظار از آن‌چه قرار است در آینده رخ دهد. یکی از جریان‌های مهمی که کسب‌وکارهای دیجیتال آن را به دقت دنبال می‌کنند پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی است. یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها، هوش تجاری یا BI است.

BI با استفاده از تحلیل داده‌ها و گزارش‌گیری از آن‌ها به مدیران کسب‌وکار یک دید کلی از آینده می‌دهد. دیدی پیش‌بینانه که به آن‌ها امکان می‌دهد برای تصمیم‌هایی که در آینده‌ای قرار است بگیرند، قدم‌های محکم‌تری بردارند. در این مطلب می‌خواهیم شش‌تا از مهم‌ترین جریان‌های BI در سال ۲۰۲۳ را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

 

 هوش تجاری

 

1. پردازش ابری BI

کووید۱۹ اهمیت پردازش و ذخیره‌سازی ابری را برای کسب‌وکارها آشکار کرد. بسیاری از آن‌ها تا پیش از پاندمی علاقه‌ای به این حوزه نداشتند اما با ظهور این پدیده علاقه آن‌ها به استفاده از پتانسیل‌های این فناوری بیشتر شد. سیستم‌های محلی (On-Premise) توان پردازش حجم بالای نیروی کار دورکار را ندارند. با فراگیر شدن استفاده از فناوری ابری در سازمان‌ها دور از انتظار نبود که هوش تجاری ابری نیز در صدر جریان‌های مورد انتظار در سال آینده باشد.

براساس گزارش گارتنر، هم‌اکنون ۴۰درصد حجم کاری تمام سازمان‌ها در محیط ابری استقرار یافته‌اند. به همین دلیل، که البته دلیل کمی هم نیست، سازمان‌ها به سمت یکپارچه کردن داده‌ها با محیط ابری و استفاده از داده‌های آنلاین روی آورده و در آینده نیز می‌آورند.

 

2. هوش تجاری سلف‌سرویس کنترل داده‌ها آسان‌تر می‌کند

نرم‌افزار‌های سلف‌سرویس به نوعی از ابزارها گفته می‌شود که پس از نصب و راه‌اندازی نیاز به هیچ‌گونه پشتیبانی فنی‌ای ندارند. درواقع تمام راهنمایی‌های فنی و نیازهای کاربران برای رفع مشکلات در خود نرم‌افزار وجود دارد. سازمان‌ها متوجه اهمیت این نوع نرم‌افزارها برای انجام سریع‌تر کارها شده‌اند. استفاده از خدمات سلف‌سرویس در نرم‌افزارها باعث می‌شود زمان و هزینه توقف کارها کم‌تر شود. نیاز به پشتیبانی حضوری کاهش می‌‌یابد و کسب‌وکارها خودشان قادر به رفع مشکلاتشان هستند.

هوش تجاری سلف‌سرویس می‌تواند سرعت چرخش داده‌ها در سازمان و سرعت انجام کارها را بالا برد. این مفهوم یکی از مفاهیم جدید و پرتکرار در صنعت است و در آینده هوش تجاری نقش مهمی بازی می‌کند. تسهیل ارتباطات و ایجاد جریان‌های کاری هوشمند بدون نیاز به پشتیبانی فنی اصلی‌ترین مزیتی است که هوش تجاری سلف‌سرویس در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

 

3. علم داده و حفظ جایگاه نیش در بازار

ترکیب علم داده و هوش تجاری سلف‌سرویس باعث می‌شود جایگاه علم داده در بازار نیشش تثبیت شود. در واقع این جریان باعث می‌شود بخش‌های مختلف سازمان یکپارچه شوند و بتوانند ارتباط بهتری با هم داشته باشند. نرم‌افزارهای بسیاری هم‌اکنون به سمت یکپارچگی هوش تجاری و علم داده حرکت کرده‌اند. استفاده از داده‌ها در هوش تجاری باعث ایجاد گزارش‌های دقیق و شفافی می‌شود که می‌تواند به تصمیم‌گیران سازمان برای حضوری قدرتمند در آینده بازار کمک کند.

 

4. تحلیل یکپارچه و اتوماسیون باعث ساده‌سازی جریان‌های کاری می‌شود

پیش‌بینی جریان‌های کاری با تحلیلی‌های پیش‌بینانه دیگر محدود به علم داده نخواهد بود. اتوماسیون یکی از جریان‌های اصلی هوش تجاری خواهد بود. اتوماسیون می‌تواند سرعت ساد‌ه‌سازی تحلیل داده‌‌ها را بالا برد. ساده‌سازی‌ای که باعث می‌شود حجم تحلیل داده‌ها هم بالا رود. شفاف شدن فرایندهای کاری نیز نتیجه دیگر استفاده از اتوماسیون جریان‌های کاری است. در این سیستم هرکسی می‌تواند جریان‌های کاری را ببیند و در صورت لوزم آن را اصلاح کند.

 

5. یکپارچگی داده‌ها و ایجاد دید عمیق‌تر

تحلیل داده‌‌ها براساس جدول، نمودار و گزارش‌های تصویری یکی از محبوب‌ترین جریان‌های هوش تجاری در سال‌های آتی است. گزارش‌های تصویری علاوه‌بر این‌که قابلیت تحلیل حجم زیادی از داده‌ها را در لحظه دارند. قادرند تعداد بیشتری از مخاطبان را پوشش دهند. هرچه باشد تعداد بیشتری از مخاطبان، راحت‌تر جدول و نمودار را درک می‌کنند تا تعداد زیاد عدد و فرمول را. علاوه‌بر این‌که گزارش‌های تصویری زمان کم‌تری را از شما می‌گیرند. هوش تجاری به شما امکان می‌دهد حجم زیاد داده را در زمانی کوتاه تحلیل و در قالبی که می‌خواهید تهیه و ارایه کنید.

 

یکپارچگی داده‌ها

  

6. استفاده از دستگاه‌های همراه برای تحلیل

موبایل و تبلت دیگر جزئی از زندگی‌های کاری و شخصی ما شده‌اند. پس تعجبی نیست در سال‌های آینده شاهد نقش‌‌آفرینی آن‌ها در حوزه تحلیل داده‌ها و هوش تجاری باشیم. در هوش تجاری باید منتظر شکل‌گیری مفهومی تازه به نام هوش موبایلی (Mobile intellegence) باشیم. مفهومی که قرار است تبدیل به عضوی حیاتی از جریان‌های کاری شما شود. هوش موبایلی قادر است حجم و طیف گسترده‌ای از داده‌ها را تحلیل کند. از صدا و تصویر و ویدئو گرفته تا متن و جریان‌های داده. گستره‌ای که هرکدام اطلاعات ارزشمندی را در خود دارد.

همچنین از داد‌‌ه‌های ارایه شده در هوش تجاری موبایلی برای بهبود عملکرد اپلیکشین‌های موبایلی، طراحی وب و ساخت جریان‌های کاری کاربرپسند استفاده می‌شود. بازاریابان هم با استفاده از این نوع هوش تجاری از شبکه‌های اجتماعی لیدهای بهتری به دست می‌آورند و از همه این‌ها مهم‌تر بهبود تجربه مشتری و بهینه‌سازی سفر او خواهد بود. مهم‌ترین ویژگی هوش تجاری موبایلی را باید امکان کار از هرجا و در هر زمان را دانست. هوش تجاری موبایلی باعث می‌شود داده‌های حیاتی سازمان در هر زمان و از هر کجا در دسترس باشد.

 

از آن‌جایی که گزارش‌های هوش تجاری یکی از ابزارهای اصلی نرم‌افزا‌رهای برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) است. پیشرفت آن‌ها تاثیر مستقیمی در توسعه ERPها دارد. پس باید تقریبا جریان‌های آینده هوش تجاری و ERP را در یک خط و یک‌سان ببینیم. آن‌چه در آینده از توسعه هوش تجاری خواهیم دید، بدون شک در نرم‌افزار ERP‌ هم تاثیر خود را خواهد گذاشت. 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}