حرکت گام به گام ERP و تحول دیجیتال

نرم‌افزار ERP کسب‌وکار شما را به سمت دیجیتالی شدن پیش خواهد برد. یک سیستم ERP قوی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کسب‌وکارهای امروزی و مدرن و نیز تحول دیجیتال داشته باشد.

تحول دیجیتال ابزاری برای مواجهه با محیط رقابتی و پرچالش کسب‌وکار امروز می‌باشد. بنابراین، امروزه شاهد آن هستیم که شرکت‌های تازه تاسیس و متوسط سرمایه‌گذاری مالی و زمانی هنگفتی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های تحول دیجیتال انجام می‌دهند. همچنین کارآفرینان ضمن پذیرش تحول دیجیتال، اهداف سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) کاراتر و بهره‌ور را در نظر خواهند داشت.

 

 

به بیان ساده، کارایی فرایندی یا عملیاتی، نیروی محرک تحول دیجیتال یکپارچه در محیط کار است. امروزه، به لطف پیشرفت فناوری، مفاهیم نوظهوری چون ERP، کلان‌داده، تجزیه و تحلیل و IoT (اینترنت اشیا) برای دستیابی به نتیجه دلخواه تحول دیجیتال، پا به عرصه گذاشته‌اند. اما سیستم ERP چطور می‌تواند تحول دیجیتال را شکل دهد؟

اهمیت تحول دیجیتال

همان‌گونه که از نام آن پیداست، تحول دیجیتال، فرایندی است که عملیات کسب‌وکار را به سمت دیجیتالی شدن سوق می‌دهد و از این طریق، فناوری‌های مختل‌کننده را برای افزایش کارایی و بهره‌وری به‌کار می‌گیرد.

مثلا، تشکیل استارتاپ تاکسیرانی Uber نشانه‌ای از دیجتالی شدن است. این شرکت به‌منظور آسایش کاربران و خودکارسازی فرایندهای خود، یک اپلیکیشن موبایل دقیق را در سیستم خود پیاده‌سازی کرد.

هدف تحول دیجیتال، ایجاد رشد فراگیر برای شرکت‌ها است. این فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خدمات مشتریان را بهبود بخشیده و ارتباط خود را با قوانین جاری حفظ کنند. از آن‌جایی‌که ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، به نظر می‌رسد هدف نهایی تحول دیجیتال، ایجاد تغییر در زندگی روزمره و فراهم آوردن راحتی و آسایش بیشتر است.

 نقش محوری سیستم‌های ERP

نرم‌افزار ERP تاثیر چشمگیری در تحول دیجیتال دارد. این فناوری می‌تواند در فرایندهای مختلف کسب‌وکارهای مدرن، تغییرات اساسی به وجود بیاورد.

بر اساس گزارش Panorama Consulting Solutions، هشتاد و یک درصد از شرکت‌ها یا در جریان فرایند پیاده‌سازی نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان قرار دارند و یا اینکه یکپارچه شده‌اند. ۵۰ هزار کسب‌وکار در سراتاسر جهان، راهکارهای SAP را پیاده‌سازی کرده‌اند.

در عصر امروز که تحت تاثیر فناوری موبایل قرار دارد، نرم‌افزار ERP این امکان را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا از مزایای برنامه‌های کاربردی موبایل و راهکارهای ابری برای کارکنان و سهامداران خود بهره‌مند شوند. پیاده‌سازی این نرم‌افزار می‌تواند به ساده‌سازی عملیات کسب‌وکار، مانند مدیریت مالی و حسابداری و مدیریت اموال کمک کند.

به‌علاوه، ابزارهای ERP برای ارتباط با سیستم‌های عامل شبکه‌های اجتماعی و تبدیل حساب‌های کاربری کاربران، راهکارهایی دارند. در اینجا به شش روش موثر در دیجیتالی شدن کسب‌وکارها اشاره می‌کنیم:

حضور ERP

نیازهای در حال تغییر و افزایش رقابت در بین کسب‌وکارهای مدرن، موجب گسترش ERPهای هوشمند یا i-ERP شده است. هدف این فناوری، حذف شکاف موجود میان فناوری‌ها و چالش‌های کسب‌وکارها است. در صورت یکپارچه‌سازی i-ERP با دیگر ابزارهای پیشرفته و هوش مصنوعی، کارایی آن حتی بیشتر نیز خواهد شد. این فناوری برای دستیابی به نتیجه بهتر، اطلاعات کاربران را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

تاثیر ERP ابری

یکپارچگی ابر مزیت دیگر نرم‌افزار ERP است که پیشرفت در زمینه تحول دیجتال را ممکن می‌سازد. نرم‌افزار مبتنی بر ابر با دسترسی بهتر به منابع موجود از هر نقطه‌ای، می‌تواند برای سازمان‌ها شگفتی‌ساز باشد. همچنین، می‌تواند به‌منزله تعمیمی برای سیستم ERP موجود عمل کرده و در نتیجه، روند تحول را سرعت ببخشد.

حاشیه رقابتی

تحول دیجیتال، فرصت‌های جدیدی را برای صنایع و نرم‌افزارهای ERP به ارمغان آورده است. این روزها، فروشندگان بیشتر تمایل دارند با یکپارچه‌سازی ویژگی‌های قوی و قابلیت‌های بهبودیافته، راهکارهای سفارشی را توسعه دهند. مطمئنا، این امر در بلندمدت، برای شرکت شما مزیت رقابتی به ارمغان خواهد آورد.

یکپارچگی پیشرفته

نرم‌افزار ERP می‌تواند وظایف گوناگون با ویژگی‌های مختلفی را انجام دهد. این نرم‌افزار، محدوده وسیعی برای یکپارچه‌سازی فراهم می‌آورد. متخصصان واحد فروش قابلیت‌های ERP را با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یکپارچه کرده‌اند. این یکپارچگی امکان دستیابی به ابزارهای مختلف را افزایش داده و فرایندهای گوناگون کسب‌وکار را متحول می‌کند. در نتیجه، کسب‌وکار شما می‌تواند از مزایای یک فناوری پیشرفته و پررونق بهره‌مند شود.

راهکارهای موجود

همان‌گونه که پیشتر اشاره کردیم، یکپارچه‌سازی سیستم‌های ERP با ابزارهای تحلیل، سیستم عامل شبکه‌های اجتماعی و فناوری ابر، می‌تواند وظایف پیچیده کسب‌وکار را ساده کند. این امر به‌واسطه توسعه راهکارها امکان‌پذیر است؛ می‌تواند دامنه عملیاتی سیستم فعلی شما را گسترش داده و از پتانسیل ERP برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار، استفاده کند.

پیشرفت تکنولوژی برای رسیدن به نتایج دلخواه در آینده، راهکارهای مختلفی را معرفی می‌کند. مثلا، ممکن است اندازه و مقیاس سازمان شما تغییر کند و یا اینکه بخواهید در آینده، کسب‌وکارتان را تغییر دهید. راهکارها می‌توانند نرم‌افزار ERP شما را به‌سادگی برای مدیریت این وظایف، آماده کنند. منصفانه است اگر بگوییم که این کار در نهایت، به دیجیتالی شدن کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

مقیاس‌پذیری پیشرفته

مقیاس‌پذیری یکی از بهترین ویژگی‌های نرم‌افزار ERP است. خاصیت مقیاس‌پذیری موجب می‌شود که سیستم ERP بتواند وظایف گوناگون کسب‌وکار را بدون در نظر گرفتن اندازه سازمان، انجام داده و مدیریت کند. به‌علاوه، پیشرفت فناوری می‌تواند ویژگی‌ها و ابزارهای جدیدی را برای مقیاس‌پذیری و قدرتمندتر کردن سیستم ERP، معرفی کند. فقط کافی است برای باقی ماندن در عرصه رقابت، سیستم خود را به یک ERP مقیاس‌پذیر ارتقا دهید.

از جنبه راحتی و هزینه بهره‌وری، بروزرسانی منظم و دوره‌ای نرم‌افزار ERP بهتر از جایگزینی آن با سیستم‌های جدید است. بدین ترتیب، می‌توانید به آسانی ویژگی‌های جدید را به نرم‌افزار خود اضافه کرده و کارایی آن را بالا ببرید. این امر همچنین موجب خودکارسازی و دیجیتالی شدن کسب‌وکار شما می‌شود.

نتیجه‌گیری

زمانی‌که می‌گوییم ERP می‌تواند به آسانی در خدمت اهداف گوناگون کسب‌وکار باشد، باید به خاطر داشته باشیم که فرایند توسعه این نرم‌افزار سرشار از چالش است. همه نرم‌افزارهای ERP موجود، از مایکروسافت داینامیک گرفته تا SAP، با محدودیت‌ها و تنگناهایی مواجه هستند.

ارائه‌دهندگان ERP، ضمن توسعه ویژگی کاربرپسند و سازمان‌پسند بودن این سیستم‌ها، باید بر این قبیل مشکلات نیز غلبه کنند. سپس، می‌توانیم از راهکارهای ERP انتظار ایجاد تحول دیجیتال را داشته باشیم.

هنگامی‌که سیستم ERP وارد راهکارهای صنعت IT می‌شود، همچنان یکی از متداول‌ترین راهکارها برای افزایش بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی محسوب می‌شود. به‌طور قطع، این نرم‌افزار می‌تواند به پیاده‌سازی کامل تحول دیجیتال در سازمان شما کمک کند. به کمک این نرم‌افزار، می‌توانید پتانسیل بالایی داشته باشید و کسب‌وکار خود را محیای رویارویی با چالش‌های آینده و تضمین استفاده حداکثری از منابع موجود کنید.

 

منبع:  erpnews

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}