تفاوت سیستم ابری عمومی و سیستم ابری اختصاصی در چیست؟

امروزه کسب و کارها به سمت سیستم ابری حجوم آورده اند. روز به روز به تعداد کارها و وظایفی که از طریق سیستم ابری انجام می گیرد افزوده می شود. اما شرکت هایی که واقعا می خواهند از سیستم ابری نهایت استفاده را ببرند باید بدانند کدام سیستم ابری برای آنها مناسب است. انواع مختلفی از ابری وجود دارد اما بیشتر سازمانها سیستم ابری عمومی را به سیستم ابری اختصاصی ترجیح می دهند. 

 

 

بزرگترین بازار فروش ابری متعلق به ابری عمومی و اختصاصی است. بااینکه دنیای راهکارها درحال بزرگ شدن است همچنان نصب و راه اندازی ابری عمومی و اختصاصی از پرطرفدارهاترین راهکارها در بین کسب و کارها بحساب میاید. اما مزایای سیستم ابری عمومی و سیستم ابری اختصاصی چیست و کدام برای سازمان شما مناسب می باشد؟ در زیر نگاه اجمالی به تفاوت ها و تعاریف این دو سیستم ابری داشته ایم:

سیستم ابری عمومی

ابری عمومی به منابع ابری و محیط ابری اطلاق می شود که برای تمام کاربران پورتال عمومی قابل دسترسی باشد. این پورتاب می تواند یک صفحه اینترنتی و یا یک نرم افزار اختصاصی نصب شده روی یک دستگاه باشد. هر کاربر میتواند درخواست دسترسی به این منابع را داشته باشد و تامین کننده نیز پاسخگوی نیاز آن خواهد بود. منابع این نوع ابری روی ساختار تامین کننده ذخیره شده است و کاربر میتواند از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشد. از آنجایی که تمام منابع متعلق به خود کاربر می باشد، کاربر برای دسترسی به آنها نیازی به نصب هیچگونه نرم افزار اضافی ندارد. و این یعنی شما می بایست برای همیشه برای دردسترس بودن خدمات ابری و نرم افزاری، به تامین کننده وابسته باشند. از آنجایی که دسترسی شما به منابع میتواند بسته به شرایط شما قطع شود، تامین کننده می تواند ضمانت برقراری یک دسترسی دائمی را به شما بدهد و این امر هزینه های خدمات نگهداری فیزیکی سرور را برای کاربر نهایی حذف می کند. 

سیستم ابری اختصاصی

ابری اختصاصی به سیستمی اطلاق می شود که محدود به کاربری با مالکیت اختصاصی منابع آن است. معمولا این نوع ابری به منابعی اشاره میکند که روی مرکز داده های محلی شرکت اجرا می شود. برخلاف ابری عمومی، نصب ابری اختصاصی (حتی سخت افزاری که برای ذخیره استفاده میشود) کاملا توسط خود کاربر نگهداری می شود.

از آنجایی که استقرار و بومی سازی ابری اختصاصی توسط خود کاربر مدیریت میشود، کاربر مسئول نهایی امنیت سخت افزار و دادههای ذخیره شده در آن بوده و همچنین مسئول پرداخت تمام هزینه های نگهداری سخت افزار استفاده شده برای محیط ابری اختصاصی خود می باشد. اما این بدان معناست که شما درعین حال روی امنیت راهکار ابری خود نیز تسلط دارید. بدلیل ارائه گزینه های سفارشی سازی شده به سازمان شما در سیستم ابری اختصاصی، محیط این نوع سیستم ابری از ابری عمومی انعطاف پذیرتر میباشد.

کدام نوع سیستم ابری برای شما مناسب است؟

وقتی صحبت از انتخاب سیستم ابری به میان میاید، سازمان شما در وهله اول باید بداند که دقیقا بدنبال چیست. بطور کلی، ابری عمومی نسبت به ابری اختصاصی مقرون به صرفه تر است ولی ابری اختصاصی امنیت بالاتری دارد. ابری عمومی با حذف هزینه های مدیریتی، به سازمان شما کمک مالی فراوانی می کند. در حالیکه ابری اختصاصی سازمان ها را قادر می سازد که روی امنیت داده های خود بیشتر تسلط داشته باشند که البته این نباید تنها عامل انتخاب این سیستم باشد. نهایتا اینکه فروشنده ای ابری اختصاصی و عمومی قابلیت ها و ویژگی های خاص محصول خود را به شما ارائه می دهند و شما براساس نیازهای سازمان خود می بایست بهترین سیستم ابری را انتخاب نمایید.

به ابری ترکیبی نیز فکر کنید

یادتان باشد که سازمان شما مجبور به انتخاب تنها یک نوع ابری نیست. کاربران سیستم ابری ترکیبی، محیط های ابری عمومی و اختصاصی را با یکدیگر یکپارچه می کنند. استفاده از ابری ترکیبی به کاربران اجازه می دهد که هم از مدل “آبونمان براساس استفاده” محیط ابری عمومی استفاده کند و هم از محیط اختصاصی باامنیت بالای ذخیره اطلاعات.

 

منبع: solutionsreview.com

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}