تفاوت سیستم ERP با سیستم یکپارچه حسابداری

اگرچه سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان، یا ERP، و سیستم یکپارچه حسابداری خصوصیات مشابهی را به اشتراک می‌گذارند، ویژگی‌ها، شکل و عملکرد کاملا متفاوت، این دو سیستم را به‌طور کامل از یکدیگر متمایز کرده است. این تفاوت‌ها اغلب موجب می‌شوند که بیشتر کسب‌وکارهای کوچک به استفاده از یک سیستم یکپارچه روی بیاورند و همزمان با رشد و تکامل کسب‌وکار، سیستم ERP را وارد سازمان خود کنند. داشتن یک انتخاب اولیه آگاهانه یا دانستن زمان اضافه کردن سیستم ERP به کسب‌وکار، مستلزم درک کاملی از اختلاف میان سیستم‌های ERP و حسابداری یکپارچه است.

 

 

تفاوت‌های عملکردی

هر دو سیستم ERP و حسابداری عملکردهای بی‌شماری را در یک سیستم واحد اجرا می‌کنند؛ با این تفاوت که سیستم یکپارچه حسابداری عملکردهای مختص حسابداری را ثبت و اجرا می‌کند، درحالی‌که سیستم ERP امکان ثبت و اجرای عملکردهای بیشتری را فراهم می‌آورد. بسته به ماژول‌هایی که یک کسب‌وکار برای شروع یا اجرای فرایندهای خود انتخاب می‌کند، سیستم ERP می‌تواند قابلیت‌هایی مانند منابع انسانی، مدیریت موجودی، فروش و توزیع، مدیریت سفارشات خرید و تدارکات و مدیریت منابع مالی را در خود بگنجاند.

اهداف سیستم یکپارچه حسابداری

سیستم یکپارچه حسابداری فقط در پی بهبود بهره‌وری و افزایش دقت حسابداری مالی و هزینه و نیز گزارشات مالی مربوطه است. سیستم یکپارچه حسابداری با یکسان‌سازی ویژگی‌های حسابداری مالی و هزینه، مانند دفتر کل، دفتر روزنامه، حساب‌های پرداختنی، حساب‌های دریافتنی و حسابداری دارایی ثابت، درون یک سیستم حسابداری واحد، این هدف را محقق می‌کند. با توجه به اینکه ثبت‌های مالی در یک سیستم حسابداری انجام می‌شوند، دسترسی به اطلاعات مالی سریع‌تر و آسان‌تر شده و هزینه‌های اداری نیز کاهش خواهند یافت.

اهداف سیستم ERP

سیستم ERP برخلاف سیستم یکپارچه حسابداری، داده‌های فرایندهای مختلف کسب‌وکار را در یک سیستم اطلاعاتی جامع و گسترده ذخیره می‌کند. هدف اصلی این سیستم‌ها ساده‌سازی مدیریت فرایندهای روزمره کسب‌وکار است. اطلاعات ذخیره‌شده در انبار داده‌های سیستم ERP به صاحبان و مدیران کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا به اطلاعات و کارکنان معینی دسترسی داشته باشند. مثلا، به‌واسطه سیستم ERP، پرسنل خدمات مشتریان می‌توانند به اطلاعات سفارش مشتریان، مانند جزییات حمل و نقل کالا، دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب، مسئول این بخش می‌تواند مشتری را در جریان تاخیر سفارش خود قرار داده و هنگام ارسال محموله، وی را مطلع سازد.

مزایای سیستم در برابر ماژول

سیستم یکپارچه حسابداری و ماژول مدیریت مالی در سیستم ERP از نظر ظاهری به یکدیگر شبیه هستند. هر دو شامل عملیات حسابداری مالی، از قبیل حسابداری دو دفتره، دفتر کل، دفتر روزنامه و قابلیت اصلاح حساب‌ها، می‌باشند. به‌علاوه، هر دوی این سیستم‌ها دارای قابلیت گزارش‌گیری و تحلیل مالیات بوده و برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کسب‌وکار را تسهیل می‌کنند. آنچه این دو سیستم را با یکدیگر متفاوت می‌کند، یکپارچگی است که سیستم ERP به وجود می‌آورد. مثلا، سیستم ERP می‌تواند اطلاعات مالی را فراتر از محل سازمان پیگیری کند. توانایی ردیابی و دسترسی به اطلاعات مالی از چندین جای مختلف و از طریق یک سیستم واحد، یک مزیت قابل‌توجه محسوب می‌شود.

 

منبع: yourbusiness

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}