تدوین استراتژی دیجیتال ERP برای سال ۲۰۲۰

مدیران و تیم‌های پروژه هنگام تعریف استراتژی‌های دیجیتال خود برای سال ۲۰۲۰، با مسائل گوناگونی مواجه می‌باشند.

اینکه در فناوری‌هایی مانند ERP، CRM، HCM، ابری، اختصاصی، هوش مصنوعی، انقلاب صنعتی چهارم (industry 4.0)، اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینانه و یا فناوری‌های دیگر، مدیریت دارایی را در نظر بگیرید، فرایند تصمیم‌گیری می‌تواند بسیار افراط‌گرایانه باشد.

البته، اگر روی یک چیز یعنی کسب‌وکار خود تمرکز کنید، تلاش‌هایتان نتیجه خواهند داد.

 

 

چالش‌های استراتژی‌های دیجیتال و پیاده‌سازی ERP در سال ۲۰۲۰

به نظر می‌رسد، بسیاری از تیم‌های پروژه در این راه با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند. مثلا، ممکن است در فرایند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اجرا، با چالش‌های زیر مواجه شوند:

  • فروشندگان سیستم‌های ERP با شمار زیادی از تعصبات و اغفال‌گری مواجه هستند که می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری آنها را پیچیده‌تر کند
  • سیستم‌های ERP ابری پیشرو متعددی هستند که هنوز برای حضور در بازار آماده نبوده‌اند
  • پیاده‌کنندگان سیستم‌های ERP یکپارچه، مشاوران و سایر بازیگران این صنعت مشتریان خود را در معرض تعصباتشان قرار می‌دهند
  • نرخ شکست پیاده‌سازی سیستم‌های ERP هنوز بالا است (موضوعی که با وجود پیشرفت فناوری، هنوز مرتفع نشده است)

ساده‌سازی استراتژی دیجیتال

به‌رغم این چالش‌ها، یک راه برای تضمین موفقیت وجود دارد: بیرون کشیدن تعصبات و اختلالات از این صنعت. بر نیازهای کسب‌وکار خود تمرکز کنید و از آن برای دیکته کردن استراتژی دیجیتال خود بهره ببرید.

مثلا، تصور کنید سعی دارید که بین پیاده‌سازی یک سیستم ERP واحد و چندین سیستم برای برخورداری از بهترین راهکارها، تصمیم‌گیری کنید. احتمالا فروشندگان و یکپارچه‌کنندگان سیستم‌های ERP سعی خواهند کرد شما را متقاعد کنند که یک سیستم واحد ERP بهترین گزینه خواهد بود. حتی ممکن است به شما بگویند که: «بهترین راهکارها را ارائه می‌دهند» یا اینکه «سازمان‌های پیشرو از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند».

اما بهتر است یک دقیقه تامل کنید. بهترین نفع اقتصادی آنها این است که شما یک سیستم ERP از ایشان خریداری کنید. ممکن است این راهکار برای شما بهترین یا بدترین باشد، اما این شما هستید که باید منفعت خود را در نظر بگیرید.

برای پاسخ‌گویی و انتخاب بهترین استراتژی کسب‌وکار، باید به تعصبات خود رجوع کنیم. یکی از بهترین روش‌ها این است که با استفاده از یک راهنمای مناسب، پاسخ پرسش‌های تصمیم‌گیرندگان سازمان خود را بیابید. مثلا:

  • انعطاف‌پذیری در برابر مقیاس‌پذیری، تا چه اندازه برای مدل کسب‌وکار شما اهمیت دارد؟
  • شایستگی‌های تیم IT شما چیست و در آینده چه انتظاری از آنها دارید؟
  • آیا با استراتژی و اهداف سازمان شما هماهنگی دارد و آن را تامین می‌کند؟
  • تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید، تا چه اندازه بخشی از تحولات سازمان شما هستند؟
  • چقدر زمان و هزینه می‌خواهید صرف کنید؟
  • میزان تحمل ریسک شما به‌عنوان یک سازمان چقدر است؟
  • برای پاسخ‌گویی به این سوالات، به چه میزان مدیریت تغییرات سازمانی نیاز دارید؟

اینها تنها بخش کوچکی از سوالات بی‌شماری هستند که برای راهنمایی مشتریان در راستای استراتژی دیجیتال مطرح شده و به آنها پاسخ داده می‌شود.

هماهنگی میان استراتژی دیجیتال خود و استراتژی و اهداف سازمان را فراموش نکنید

جای تعجب دارد که بسیاری از سازمان‌ها استراتژی‌های دیجیتال و پیاده‌سازی سیستم ERP را بدون در نظر گرفتن یا هماهنگ‌سازی آنها با اهداف و استراتژی‌های سازمانی خود، تعریف می‌کنند. این یکی از مهم‌ترین دلایل شکست پروژه پیاده‌سازی ERP است؛ با این وجود هنوز بیشتر شرکت‌ها به این دلیل ریشه‌ای توجه نمی‌کنند.

در شکل زیر، فرایند نمونه راهنمای مشتریان برای هماهنگ‌سازی استراتژی‌های دیجیتال و ERP برای سال‌های ۲۰۲۰ و پس از آن، به تصویر کشیده شده است. این فرایند تعاملی و آموزشی، می‌تواند به تیم در افزایش شفافیت ابتکارات دیجیتالی ایشان کمک کند.

 

 

نتیجه‌گیری: استراتژی‌های دیجیتال و ERP برای همه سازمان‌ها یکسان نیست

اگرچه بسیاری از افراد در این صنعت، راهکارهای قطعی و مستقلی می‌فروشند، هیچ راهکاری پاسخ یکسانی برای همه آنها ندارد. با وجود تلاش‌های بی‌وقفه‌ای که برای وارد کردن یک میخ مربع در داخل یک سوراخ گرد انجام می‌شود، بسیار اهمیت دارد که استراتژی ERP خودتان را تعریف کنید تا بیشترین تاثیرگذاری را در کسب‌وکار شما طی سال ۲۰۲۰ و بعد از آن داشته باشد.

هدف نوشته حاضر کمک به شما در جهت تدوین متغیرهای استراتژی شما در راستای استراتژی دیجیتال کسب‌وکارتان است. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله‌های مشابه موجود در این زمینه را مطالعه بفرمایید.

 

منبع: thirdstage-consulting

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}