بهترین راهکارهای ERP خرده‌فروشی در سال ۲۰۱۹

درحالی‌که برخی خرده‌فروشان می‌توانند در حالت ایستا نیز به حیات خود ادامه دهند (مانند فروشگاه‌های لوکس مصالح ساختمانی که مدت‌هاست به‌صورت انحصاری در این بازار فعالیت می‌کنند)، بیشتر آنها، به‌ویژه خرده‌فروشان امروز دنیای فناوری نمی‌توانند این‌گونه باشند. مدت‌هاست که خرده‌فروشان برای همسویی با تغییر عادت‌ها و سلیقه مشتریان، روش‌های خود را بروز می‌کنند، اما این تغییرات در سال‌های اخیر به مراتب بیشتر شده است.

 

 

امروزه، فناوری دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم، به سرعت تغییر می‌دهد. در حال حاضر، اینترنت دنیای خرده‌فروشی را به‌نحو چشمگیری تغییر داده و بدین ترتیب، شیوه خرید و فروش محصولات و خدمات به‌طور کامل تغییر کرده است. خرده‌فروشان برای بهبود فرایندهای خود و رضایت مصرف‌کنندگان، به‌دنبال فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و تشخیص چهره هستند. البته، خرده‌فروشان فقط از فناوری‌های ذکر شده سود نمی‌برند. در ادامه این مطلب، به شرح بهترین راهکارهای خرده‌فروشی در سال جاری میلادی می‌پردازیم:

یکپارچگی واقعی با سیستم‌های پایانه فروش (POS)

سیستم ERP به‌معنای برخورداری از یک سیستم متصل پایانه به پایانه است که از هر نقطه‌ای قابل دسترس بوده و بدین ترتیب، همه کارکنان می‌توانند به اطلاعات بروز دسترسی داشته باشند. میزان فروش خروه‌فروشان تعیین‌کننده میزان موفقیت آنها است و این مساله باعث می‌شود سیستم‌های پایانه فروش (POS) یکپارچه یکی از مهم‌ترین راهکارهای ERP شناخته شده برای خروه‌فروشان به‌شمار رود. به کمک این سیستم یکپارچه، خروه‌فروشان همواره می‌دانند که چه چیزی را فروخته و یا نفروخته‌اند؛ بنابراین، آنها می‌توانند درباره موجودی مورد نیاز خود تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

همچنین، کارکنان فروشگاه می‌دانند که چه اقلامی را باید در معرض دید خریداران قرار دهند، مانند محصولاتی که فروش نرفته‌اند و یا محصولات پرکاربردتر. به کمک سیستم یکپارچه POS، این اقلام می‌تواند محصولات موجود در کانال را نیز شامل شود، یعنی اقلامی که در لیست فروش آنلاین قرار دارند را نیز می‌توان برای ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید، در فروشگاه‌ها برجسته کرد.

خرده‌فروشی از طریق کانال چندگانه (Omnichannel)

 

خرده‌فروشی از طریق کانال چندگانه (Omnichannel) به معنای تجربه مشتریان ثابت در چندین کانال است، تجربه‌ای که به‌واسطه راهکارهای ERP به واقعیت تبدیل می‌شود. در این راهکار، تجربه خرده‌فروشی از طریق موبایل باید با تجربه آن در فروش آنلاین و فروشگاه یکسان باشد. تجربه خرید نیز باید در این کانال‌ها یکپارچه باشد. مشتریان انتظار ثبات دارند و می‌خواهند که بتوانند با خرده‌فروشان (بدون در نظر گرفتن مکان فیزیکی آنها) تعامل یکسانی داشته باشند. چنانچه این تجربیات در بین کانال‌ها یکپارچه نباشند، مشتریان ناامید شده و احتمال اینکه سراغ خرده‌فروشی دیگری بروند، زیاد خواهد بود. نمونه شرکت‌هایی که این قبیل خدمات خرده‌فروشی را ارائه می‌دهند، Starbucks، والت دیسنی، Sephora، Chpotle و بانک مرکزی آمریکا است.

 
 

نرم‌افزار خدمات مشتری ویژه خرده‌فروشی

چرا وقتی نرم‌افزار ERP ویژه صنعت خرده‌فروشی وجود دارد، از نرم‌افزار ERP عمومی استفاده کنیم؟ نرم‌افزارهایی مانند Oracle Retail Insights و science Suite می‌توانند به خرده‌فروشان برای بهبود فرایندها و تجربه مشتریان و کارکنان خود کمک کنند. این گزینه در برابر به خدمت گرفتن تیمی برای تجزیه و تحلیل داده‌های خرده‌فروشی یا رفتار مشتریان، مقرون به صرفه‌تر است و خود نرم‌افزار طوری طراحی شده است که در نهایت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های آنها، بر اساس اطلاعات دریافتی، خواهد شد.

Oracle Retail با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به رفتار مشتریان، با تامین محصولات و خدمات مورد نیاز خرده‌فروشان، به آنها در ارائه خدمات بهتر کمک می‌کند. این نرم‌افزار با فراهم آوردن ابزارها و راهکارهای بصری و نیز بینش لحظه‌ای، موجب می‌شود اطلاعات دریافتی از مشتریان و محصولات هرگز اشتباه یا تاریخ گذشته نباشد. برای خرده‌فروشان، در سال جاری، داشتن این راهکار این یک الزام است.

مدیریت موجودی و انبار

کاراترین سیستم ERP، نه تنها همه بخش‌های یک سیستم اداری (مانند حسابداری و پرسنلی) یا بخش‌های تجربه مصرف‌کننده را به شکلی بهینه به یکدیگر متصل می‌کند، بلکه همه بخش‌های زنجیره خرده‌فروشی را نیز به یکدیگر متصل و مرتبط می‌کند. این بدان معنا است که هر یک از کارکنان، بدون توجه به واحدی که در آن کار می‌کنند، باید با یکدیگر در ارتباط باشند. گذشته از اینها، اگر یکی از کارکنان نداند که چه عملیاتی در انبار انجام شده یا موجودی فعلی چقدر است، چطور می‌تواند تصمیم‌گیری موثری داشته باشد؟

با مدیریت موجودی و انبار یکپارچه، هرگونه تغییر در موجودی، به طور خودکار و معمولا با یک اسکن بارکد از آن کالا، در سیستم ثبت می‌شود. این امر به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا  در همه مراحل کنترل بهتری بر موجودی داشته باشند که این مساله منجر به انجام موثرتر عملیات سازمان خواهد شد.

با بهره‌گیری از راهکارهای ERP ذکر شده، خرده‌فروشان می‌توانند اطمینان داشته باشند که کسب‌وکارشان به نحوی موثر فعالیت می‌کند و در صنعت در حال تغییر امروز، بروز و رقابتی خواهند بود.

 

منبع: erpnews

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}