برای عقب نماندن از فناوری بلاکچین، با تحولات همگام شوید

طی چند سال اخیر، فناوری بلاکچین (Blockchain) به موضوع داغ روز تبدیل شده و در این بین، بیشترین علاقه متوجه نحوه تامین رمزارزهایی مانند بیت کوین شده است. البته، بیشتر کسب‌وکارها می‌دانند که پتاسیل این فناوری بسیار فراتر از این حوزه است و مزایای فراوانی برای فضای سنتی کسب‌وکارها دارد.

 

 

اساسا، وعده بلاکچین دنیایی بدون واسطه‌ها است؛ این فناوری شبکه‌ای باز، اما ایمن را برای مشاهده و تایید صحت اطلاعات کلیدی فراهم می‌آورد. ماهیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، به ایجاد و حفظ اعتماد بین شرکای تجاری کمک می‌کند.

البته، باید این نکته مهم را به خاطر داشته باشیم که بلاکچین، مانند همه فناوری‌های موجود و نوظهور، تنها تکه کوچکی از یک موج دیجیتال بزرگ‌تر می‌باشد. برای استفاده از پتانسیل‌های این فناوری، لازم است با سیستم‌های اصلی سازمان ادغام شود که این امر می‌تواند با تاثیرگذاری بر فرایندهای کسب‌وکار و تصمیم‌گیری‌های اعضای هیات مدیره سازمان‌ها، اثری متحول‌کننده بر شیوه کاری افراد داشته باشد.

تاثیر صنعت

سازمان‌ها باید برای یافتن بهترین روش بهره‌مندی از مزایای این فناوری در جهت خدمات‌رسانی هرچه بهتر به کارکنان و مشتریان خود، بررسی‌های لازم را انجام دهند. اولین دلیل علاقه کسب‌وکارها به استفاده از فناوری بلاکچین، کاربرد آن در گسترش بازار ارزهای دیجیتال است. این فناوری چنان سطحی از اعتماد را به وجود می‌آورد که افراد برای انجام معاملات بین‌المللی خود، مثلا از بیت کوین استفاده می‌کنند، بدون اینکه این ارز تحت حمایت بانک‌های مرکزی کشوری باشد.

توانایی تامین اعتماد ذاتی در معاملات، فقط در بخش بانکی موثر نیست. با توجه به اینکه تمایل به انجام کامل عملیات پایان به پایان (end-to-end) در سازمان‌ها افزایش یافته است، این فناوری نوظهور می‌تواند شفافیت بسیار بیشتری را برای کارکنان و مشتریان سازمان‌ها در طول زنجیره تامین صنایع مختلف به وجود آورد.

قلمرو صنایعی که از مزایای بلاکچین بهره‌مند می‌شوند، بسیار وسیع است. مثلا، در صنعت تولید، این فناوری می‌تواند خود را به شکل برچسبی روی لباس نشان دهد که به مشتریان می‌گوید این لباس از الیاف سازگار با محیط زیست تهیه شده است. در صنعت هوافضا، به کمک این فناوری می‌توان قابلیت ردیابی معتبر قطعات و ارزیابی کیفیت و گواهینامه‌ها را می‌توان تضمین کرد. در عین حال، در صنایع غذایی یا دارویی، مشتریان می‌توانند به منشا محصولاتی که استفاده می‌کنند و پایداری گستره زنجیره تامین، اعتماد کنند.

مزایای سازمانی

با توانایی تهیه یک فرم استاندارد و قابل اعتماد برای نگهداری سوابق توسط بلاکچین، کارایی سازمان افزایش خواهد یافت. مثلا، انتقال یک کالا در زنجیره تامین به‌طور معمول شامل چندین شریک تجاری و فرایندهای مختلف، از جمله حمل و نقل، صدور فاکتور و نگهداری سوابق موجودی کالا، است. طبیعتا، این امر تجربه متفاوتی را به وجود خواهد آورد، زیرا ممکن است هر سازمانی با سیستم‌ها یا برنامه‌های کاربردی متفاوتی کار کند. این در حالی است که به‌واسطه فناوری بلاکچین، درک بیشتری از داده‌ها و معنای آنها برای عملیات هر کسب‌وکاری ایجاد خواهد شد.

این به نوبه خود سازمان‌ها را به دادوستد باشرکا و تامین‌کنندگانی تشویق می‌کند که می‌توانند سوابقی موثق و اصیل از فعالیت آنها در بازار تهیه کنند. توانایی ایجاد و اشتراک داده‌ها به روشی ایمن، قابل ردیابی و قابل اعتماد، همکاری نزدیک‌تری بین خریداران و تامین‌کنندگان به وجود خواهد آورد.

درحالی‌که به نظر می‌رسد دسترسی همیشگی به اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، هماره هدف زنجیره‌های تامین بوده است، ظهور فناوری بلاکچین تحقق این رویا را باورپذیرتر کرده است.

چطور می‌توان این فناوری را پیاده‌سازی کرد

مانند هر فناوری که در مراحل اولیه قرار دارد، این فناوری احتمالا به طیف وسیعی از فرایندها و پروتکل‌هایی تقسیم می‌شود که به‌طور معمول با افزایش استفاده و ظهور استانداردهای متداول با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

بازیگران اصلی این فناوری برای اجرای پروژه‌هایی مانند Hyperledger با یکدیگر همکاری می‌کنند. این امر منجر به ایجاد استانداردهای صنعتی و میزبانی راهکارهای سازمانی آماده مناسب برای صنایع مختلف خواهد شد. چنانچه سازمان‌ها بخواهند از مزایای کامل این فناوری بهره‌مند شوند، باید به کاربران احتمالی در سرتاسر عملیات کسب‌وکار اطمینان دهند که می‌توانند به‌طور لحظه‌ای به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.

این امر فقط با یکپارچه‌سازی فناوری بلاکچین با سیستم‌های اصلی سازمان‌ها و اطمینان از اینکه همه از نحوه دسترسی به اطلاعات و به حداکثر رساندن پتانسیل داده‌ها آگاهی دارند، ممکن خواهد بود. ممکن است این امر بدیهی به نظر برسد، اما اینکه در آینده، چطور این فناوری با سیستم‌های ERP سازمان‌ها ادغام خواهد شد، به دلیل تمرکز آنها بر حل مشکلات امروز، اغلب نادیده گرفته می‌شود.

توجه به چگونگی احتمالی اتصال فناوری نوظهوری مانند بلاکچین به هسته دیجیتال سازمان شما، ثابت خواهد کرد که هنگام فرارسیدن زمان مناسب برای پیاده‌سازی این فناوری، شما آمادگی لازم را خواهید داشت و اینکه سازمان شما از مزایای این فناوری محروم نخواهد ماند.

 

منبع: erpnews

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}