آیا پیاده‌سازی سریع سیستم ERP امکان‌پذیر است؟

سیستم ERP و فرهنگ چابک همواره به‌عنوان اهداف مخالف انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) در نظر گرفته می‌شوند، اما با ظهور اینترنت اشیا، آیا سیستم‌های ERP آمادگی پذیرش تقاضاهای صنعت برای چابکی را دارند؟

فرهنگ چابک مجموعه‌ای از ارزش‌های عملی است که هنگام توسعه نرم‌افزار برای دستیابی به سبک مدیریت پروژه ناب و چابک، به‌کار گرفته می‌شود. انعطاف‌پذیری موجود در آن باعث محبوبیت این فرهنگ در بین کسب‌وکارهایی شده است که بازارها، فناوری‌ها و تقاضاها را خیلی سریع تغییر می‌دهند. درحالی‌که انتقال به این روش برای بسیاری از پروژه‌های نرم‌افزاری عملی بوده است، برخی نسبت به اجرای این برنامه در برنامه‌های سازمانی – به‌ویژه سیستم‌های ERP – تردید دارند.

 

 

آبشار (Waterfall) در مقابل چابک

سیستم‌های ERP نرم‌افزارهای آماده‌ای هستند و بنابراین چرخه عمر متفاوتی نسبت به پروژه توسعه نرم‌افزارهای دیگر (سفارشی‌سازی‌شده) دارند. این سیستم‌ها معمولا از طریق روش آبشار (Waterfall) توسعه می‌یابند – روشی طولانی، متوالی و خطی که تاکنون قابلیت اطمینان آن‌ها را تضمین کرده است. این در حالی است که فرهنگ چابک برای نرم‌افزارهایی ایجاد شده است که باید بر خلاف جهت آبشار (از پایین با بالا) ساخته شوند و موجب تسریع فرایند سفارشی‌سازی بهتر در سیستم‌های ERP نسبت به روش آبشار می‌شود.

به همین دلیل است که هر روز کسب‌وکارهای بیشتری اقدام به اتخاذ رویکرد چابکی می‌کنند که سرعت بالای سفارشسی‌سازی را نوید می‌دهد. درحالی‌که رویکرد آبشار مستلزم یک انتظار یک‌ساله برای استقرار و تست نرم‌افزار است، رویکرد چابک به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد ویژگی‌های خاصی را در اولویت قرار داده و در یک بازه دو هفته‌ای آن‌ها پیاده‌سازی کنند.

در حقیقت، محققان دانشگاه ایالت آیووا آمریکا دریافته‌اند توسعه‌دهندگانی که روش چابک را به‌کار می‌گیرند، مشاهده می‌کنند که پروژه‌ها اشتراکی‌تر و تعاملی‌تر هستند و کنترل آن‌ها آسان‌تر است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که انتقال از رویکرد چابک به آبشار، مستلزم آن است که توسعه‌دهندگان از نظر فیزیکی به یکدیگر نزدیک باشند. با قرار گرفتن در یک مکان واحد، توسعه‌دهندگان می‌توانند بر موانع موجود بر سر راه انعطاف‌پذیری فائق آیند، زیرا روش استقرار چابک نیاز به همکاری مداوم و سطح بالای پاسخ‌گویی دارد. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که انتقال به روش استقرار چابک، از پیچیدگی استقرار ERP به نحو چشمگیری می‌کاهد (یعنی عامل بزرگ شکست پروژه‌های استقرار).

تقاضای اینترنت اشیا برای چابکی

افزایش روزافزون گرایش به فناوری اینترنت اشیا (IOT – دستگاه‌ها و حسگرهای متصل از طریق یک شبکه بی‌سیم) بدون شک، در سیستم‌های ERP اختلال ایجاد خواهد کرد. از خودروهای هوشمند گرفته تا حسگرهای انبار، اینترنت اشیا راه را برای مدل‌های جدید جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها در سیستم‌های ERP باز می‌کند.

در حال حاضر، فناوری IOT و IOT صنعتی به‌عنوان منبع عظیم اطلاعات، مکمل سیستم‌های ERP هستند. این جریان‌های جدید داده با ارائه بینش‌هایی که برای ساده‌سازی فرایندها اهمیت دارند، هوش کسب‌وکار را ارتقا می‌بخشند – به‌طورقطع، این هدف اصلی توسعه ERP است. از آن‌جایی که نرخ سالانه تولید اطلاعات به نقاط اوج جدیدی دست یافته است و دانشگاه Maryville آمریکا پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۵ به ۱۸۰ تریلیون گیگابایت برسد، سیستم‌های ERP باید برای انطباق و توسعه موارد مورد استفاده IOT، خود را سازگار کنند. توانایی گسترش داده‌های اینترنت اشیا از کف کارخانه به مجموعه C (مدیران اجرایی) برای پیشبرد تحول دیجیتال، امری حیاتی خواهد بود.

Tech Beacon تاکید می‌کند که با محوریت قرار گرفتن هرچه بیشتر  IoTدر کسب‌وکارها، تحویل مداوم و استقرار پس از آن، عوامل اصلی در توسعه نرم‌افزار خواهند بود. روش استقرار چابک، که می‌تواند هر دو را ارائه کند، حتی در راه‌حل‌های سازمانی یک الزام خواهد بود.

چالش‌های موجود بر سر راه چابک شدن

با وجود این‌که روش استقرار چابک کاملا امکان‌پذیر است، اما چالش‌هایی نیز برای پیاده‌سازی ERP بدین ترتیب وجود دارد. با بزرگ‌تر شدن پروژه، ممکن است فرهنگ چابک برای افزایش تصمیم‌گیری‌های متقابل در مواقع لزوم، مساعد نباشد. تقاضای زیاد برای همزمانی و تراز کردن عملکرد در محیط‌های چابک نیز وقتی به‌درستی مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند به یک مانع تبدیل شود. علاوه بر این، خطرات ذاتی انتقال اسناد و مدارک، به‌تنهایی می‌تواند در مقیاس برنامه‌های سازمانی بی‌اثر باشد.

به همین دلیل، کسب‌وکارها طرفدار رویکردهای ترکیبی مانند چارچوب مقیاس چابک (SAFe) برای ادغام روش چابک در اجرای ERP می‌باشند. به جای چرخه دوهفته‌ای، SAFe فرایند استقرار را به «امواج عملکردی» تقسیم می‌کند که می‌تواند گسترش بیشتری پیدا کند. رویکردهای ترکیبی با روش‌های متوالی مانند آبشار آغاز می‌شوند، اما بعدا برای مرحله تست فرایند توسعه، روش چابک را به‌کار می‌گیرند.

با توجه به اختلالات فعلی، روش‌های چابک پیاده‌سازی ERP به‌زودی در آینده کسب‌وکار شما بسیار ضروری خواهد شد. اگرچه مقاومت قابل درک است، زیرا چابکی در برنامه‌های سازمانی نسبتا جدید است، تغییر به سمت آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 

منبع: erpnews

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}