تامین غذای جهانی با نرم‌افزار ERP

فناوری به سرعت همه بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به شدت رشد جمعیت جهان، استفاده از فناوری در صنعت کشاورزی خبر بسیار خوبی است. حال سوال اینجاست که نرم‌افزار ERP چطور به تامین غذای جهانی کمک می‌کند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

 

طبق برآوردهای سازمان ملل، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۷/۹ میلیارد نفر خواهد رسید. برای تامین غذای این تعداد جمعیت، تولید سالانه گندم باید از ۱/۲ میلیارد تن، به ۳ میلیارد تن افزایش یابد؛ این در حالی است که تولید گوشت، که تحت تاثیر سطح درآمد کشورهای در حال توسعه قرار دارد، باید به بیش از ۲۰۰ میلیون تن افزایش یابد. از جمله عوامل تاثیرگذار در این رقابت، می‌توان به تغییرات آب‌وهوا، تقاضا برای سوخت‌های زیستی و کوچک شدن زمین‌های قابل کشت اشاره کرد.

خبر خوب این است که در حال حاضر کشاورزی (شامل کشاورزان و تجهیزات کشاورزی) با موج فناوری که به آن Agriculture 3.0 (کشاورزی ۳٫۰) می‌گویند، همراه شده است.

همانطور که انتظار می‌رود، Agriculture 3.0 با داده هدایت می‌شود. ظهور Agriculture 3.0 با اقدام John Deere در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی برای قرار دادن GPS هدایت‌کننده سیستم‌ها در تجهیزات مزرعه، آغاز شد.

این مساله سبب ایجاد تحولات عظیمی در کشاورزی شد و ماشین‌آلات کشاورزی به تکنیک‌هایی مانند سیستم فرمان خودکار، نقشه‌برداری (نظارت بر) عملکرد مزرعه و نیز به‌کاربردن متغیرهایی برای اندازه‌گیری میزان کود شیمیایی، مواد شیمیایی و بذر مجهز شدند. امروزه، ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولات زراعی آمریکای شمالی با استفاده از تجهیزات مجهز به GPS کاشت می‌شوند.

اکنون، کشاورزان با یافتن جایگاه خود در منحنی فناوری، برای اداره کردن مزارع بر اساس اصول «کشاورزی دقیق»، داده‌ها و فناوری‌های داده محور را به‌کار می‌گیرند. هدف نهایی کشاورزی دقیق، تولید محصولات بیشتر (محصولات با کیفیت بالا) با مصارف و هزینه کمتر (آب، سوخت، نیروی کار و …) است. همزمان با تغییر ساختار بخش کشاورزی در نتیجه ورود ابتکارات جدید، پتانسیل آن به نحو فزاینده‌ای در: افزایش سود کشاورزان، کاهش هزینه مواد غذایی برای مصرف‌کنندگان و تامین غذای نسل‌های آینده، نمود می‌کند.

تجهیزات کشاورزی رهایی از پیچیدگی‌ها

در حال حاضر، ارزش بازار جهانی تجهیزات کشاورزی ۱۵۹ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ میلادی، ارزش آن با رشد ۶/۹ درصد در واحد CAGR، به ۳۰۲ میلیارد دلار برسد. بخش اعظم این رشد به کشورهای پیشرفته‌ای مانند چین، هندوستان و برزیل اختصاص دارد. با افزایش تقاضای جهانی برای غذا، لزوم به‌کارگیری تجهیزات کشاورزی کاراتر افزایش می‌یابد که این امر موجب افزایش سودآوری در بخش کشاورزی و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای فروش این تجهیزات خواهد شد.

تولیدکنندگان تجهیزات در بازاری بسیار رقابتی فعالیت می‌کنند. آنها برای موفقیت، باید پاسخ‌گوی ثروت و نیازهای جامعه کشاورزی باشند. برای کشاورزان، خرید تجهیزات مناسب، با ویژگی‌ها و قیمت مناسب، تعیین‌کننده سود یا زیان خواهد بود. راهکارهای کسب‌وکاری که بتوانند به کاهش پیچیدگی روند تصمیم‌گیری کشاورزان منجر شوند، می‌توانند فروش بیشتر، شهرت و وفاداری مشتریان را برای کشاورزان به ارمغان بیاورند.

ناگفته نماند، تولید محصولاتی که شناخت و سفارش آنها بسیار آسان است، در تقویت برند تجهیزات تاثیر زیادی دارد. از این رو، تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی به نحو گسترده‌ای به راهکارهایی مانند CPQ شرکت Infor روی آورده‌اند. CPQ امکاناتی مانند پروتکل آنلاین و بصری برای سفارش دقیق تجهیزات به همراه تغییرات مورد نیاز را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. برای تولیدکنندگان، به‌ویژه آنهایی که از طریق چندین نمایندگی اقدام به فروش می‌کنند، یک ابزار فروش استاندارد و با کاربری آسان، مانندCPQ ، می‌تواند ضمن برطرف کردن سردرگمی و خطاها، عملکرد فروش را تقویت کرده و ابزار قدرتمندی در جهت افزایش حاشیه سود، در اختیار کانال‌های فروش قرار دهد.

به‌علاوه، CPQ این امکان را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا با ادغام نوآوری و خصوصیات ویژه، کالاهای خود را در مناطق مختلف جهان با شرایط متغیر زراعی، به فروش برسانند. با کاهش پیچیدگی در هر دو طرف معادله، راهکارهای کسب‌وکار، مانند CPQ، تجهیزات کشاورزی با حاشیه رقابتی مشخصی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند.

مدیریت داده‌های کشاورزی

امروزه، فناوری‌های Industry ۴٫۰ شامل رباتیک، تجزیه و تحلیل داده‌ها، اتوماسیون و … با سرعت بالایی در مزرعه و کارخانه، خود را با صنعت کشاورزی سازگار می‌کنند. مثلا، اینترنت اشیا به سرعت در حال دستیابی به زمین‌های کشاورزی است. در حال حاضر، داده‌های مهمی مانند میزان آب موجود در خاک، نیتروژن موجود در کود مایع و وجود علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، به وسیله سنسورها به‌طور لحظه‌ای رصد می‌شوند. سنسورها در مکان‌های غیرقابل مشاهده‌ای مانند درون شکم یا زنگوله گاوها قرار داده می‌شوند تا به کمک آنها ضمن نظارت بر گله، بتوانند از بیماری‌های مربوط به دام پیشگیری کرده و شروع دوره بارداری آنها را تشخیص دهند.

با افزایش حجم داده‌ها، نیاز به یک سیستم مبتنی بر IT بیشتر احساس می‌شود. تا همین ده سال پیش، محققان ERPهای سنتی را به‌منزله یک محدودیت و حتی یک تعهد برای صنعت کشاورزی می‌دیدند. در حقیقت، سیستم‌های ERP سنتی به ندرت قادر بودند نیازهای خاص کشاورزان را رفع کنند و در نتیجه، از انعطاف‌پذیری لازم برای صنعتی که می‌تواند بر اساس تغییرات طبیعت یا بازاری که به‌واسطه عدم اطمینان شناخته می‌شود، شکوفا شده یا شکست بخورد، برخوردار نبودند.

سیستم‌های ERP امروزی، با انعطاف‌پذیری و مبتنی بودن بر وب و اجزاء، در خط مقدم رفع نیازهای این صنعت قرار دارد. بسیاری از راهکارهای ERP، از جمله CSI (Syteline) شرکت Infor، توانسته‌اند نیازهای جامعه کشاورزی را با قابلیت‌های بسیار مرتبط و ویژه این صنعت، پوشش دهند. ERP مبتنی بر ابر، به‌عنوان یک سیستم‌عامل کشاورزی الکترونیکی، برای بازگرداندن سود و تامین غذای مردم دنیا، اهمیت فراوانی دارد.

مدیریت فرایندهای تخصصی

یکی از مشکلات پیاده‌سازی سیستم ERP سنتی در حوزه کشاورزی، این بود که کشاورزی الزامات تخصصی برای فرایندهای کسب‌وکار خود داشته که برخی از آنها با سناریوی معمول تولید تفاوت بسیاری دارند. مثلا، تولیدکنندگان غله، غالبا محصول خود را به خریدارانی می‌فروشند که تا زمان تحویل بار و مشخص شدن کیفیت محصول، آن را قیمت‌گذاری نمی‌کنند. ERP سنتی معمولا نیاز به راه‌حلی داشت که به خریدار اجازه می‌داد فاکتور را به‌صورت دستی برای فروشنده ایجاد کند. آیا این مشکل حل شد؟ قطعا خیر. کارهایی که به‌صورت دستی انجام می‌شوند، معمولا دچار خطای انسانی می‌شوند و راه را برای عدم اطمینان باز می‌کنند. روشن است که این برای سیستم‌هایی که قول ثبت خودکار و دقیق میزان سود و هزینه‌ها را می‌دهد، یک مشکل محسوب می‌شود.

سیستم‌های ERP مدرن، مانند CSI (Syteline) شرکت Infor، با توجه به اهداف ویژه این صنعت پا به عرصه گذاشته‌اند. این اهداف شامل فرایندهایی مانند صدور فاکتور پس از تحویل و توانایی انجام محاسبات پیچیده و چند عاملی می‌باشد که همه ویژگی‌های کشاورزی مدرن را دربر می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

جمع‌بندی مطالب مرتبط با صنعتی به پیچیدگی کشاورزی در یک مقاله، کار بسیار دشواری است، به‌ویژه زمانی که تولیدکنندگان تجهیزات را نیز زیر همان چتر قرار دهید. می‌توان با اطمینان گفت که ERP و کشاورزی که روزگاری به سختی با یکدیگر سازگار بودند، اکنون از ارتباطی قوی، بهره‌ور و سودآور بهره‌مند هستند.

تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی که مسئول ورود پیشرفت‌های فناوری به حوزه کشاورزی هستند، از راهکارهایی مانند CPQ بهره می‌برند تا به مشتریان خود برای سازگاری با واقعیت‌های جدید صنعت کشاورزی کمک کنند. در ده‌های آینده، کشاورزی، تولید و ERP برای افزایش بهره‌وری و سودآوری شرکت‌های کشاورزی و تامین غذای جهانی، دست در دست به پیش خواهند رفت.

 

منبع: erpnews

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}