SAP و راهکارهای ابری

SAP چیست؟

SAP یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ERP در جهان است. البته با توجه به آمار و ارقای که خود این شرکت روی وبسایتش منتشر کرده است. با توجه به استفاده ۹۹ درصدیِ ۵۰۰ شرکت برتر فورچون از یکی از راهکارهای نرم افزاری این مجموعه،‌ باید آن را بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ERP در جهان بدانیم.

SAP مخفف System Analysis and Program Development یا تحلیل و توسعه برنامه‌ها است. این مجموعه ریشه‌ای آلمانی دارد و شناخته‌شده‌ترین راهکارهای نرم‌ افزاری در جهان را تولید می‌کند. سَپ را باید تعیین‌کننده استانداردهای نرم افزارهای تجاری و سازمانی دانست. عمده محصولات این مجموعه شامل این موارد است:

  • راهکارهای تجاری؛
  • راهکارهای صنعتی؛
  • راهکارهای ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط؛
  • پلتفرم‌ها.

در حال حاضر، SAP برای بیش از ۲۴ صنعت و حوزه مختلف راهکار دارد، از صنعت بانکداری گرفته تا سلامت و بهداشت، نفت و گاز و صنایع دفاعی. به‌عنوان مجموعه‌ای که استاندارد تعریف می‌کند، SAP همگام با جریان‌های روز و آینده فناوری نرم افزار ERP حرکت می‌کند. یکی از این جریان‌ها ارایه راهکارها و نرم افزارهای ابری است. راهکارهایی که به سازمان‌ها در هر صنفی و با هر اندازه‌ای کمک می‌کند به‌راحتی به داده‌های مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

 

فناوری ابری و SAP

در تمام فرایندهای سازمانی، چه بازرگانی، چه تولید و چه خدماتی، نیاز به تحول دیجیتال، امری ضروری است. این فرایند، به عنوان برنامه‌ای برای رشد و ایجاد توانایی برای پیروزی در بازار رقابتی امروز است. پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته، شناسایی و استفاده از فرصت‌های استراتژیک بازار و برقراری ارتباط با ذی‌نفعان اصلی در هر زمان، به منظور وجود و پیشرفت مشاغل امروزی، امری حیاتی و ضروری است.

یک نرم افزار ERP انعطاف‌پذیر، با ایجاد دسترسی برای سازمان، به منظور پاسخ سریع به تغییرات در محیط کسب‌و‌کار، سازمان را از جهت استراتژیک پشتیبانی می‌کند. با توجه به پیشرفت سریع جهان، مفهوم سرعت، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اساسی کسب‌وکار است. وظیفه ERP، ایجاد سرعت کافی برای تطبیق با رشد کسب‌و‌کار، فعال‌کردن فناوری‌های جدید و افزایش شانس موفقیت سازمان است.

حوزه متغیر و به‌روز فناوری اطلاعات، باعث افزایش هزینه‌ها در برنامه‌های مبتنی بر ابر (Cloud) شده و همچنین، رشد روزافزون تحول دیجیتال، شرکت‌ها را مجبور به پذیرش این تغییر کرده است. تحول دیجیتال، فرایند تغییرات متعدد داخلی و خارجی است که در نتیجه آن، یک کسب‌و‌کار با استفاده از فناوری‌های دیجیتال موتوری قوی برای دسترسی به فضایی سریع، بهینه و کارآمد، در اختیار دارد.

تحول کسب‌و‌کار دیجیتال در همه جا وجود دارد و بازار ERP نیز از این قاعده مستثنی نیست. نرم افزار SAP، به عنوان پیشروی بازار تصمیم گرفته است تا 5 سال آینده پشتیبانی از SAP ECC را حذف کند. این در حالی است که مشتریانی که تاکنون از نسخه اولیه آن استفاده می‌کردند، در مورد چگونگی انتقال از نسخه قبلی به نسخه SAP S/4HANA‌ و تصمیم‌گیری در این حوزه، کمی سردرگم شده‌اند.

SAP S/4HANA همان نسخه ابری Cloud) ERP SAP) است که بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که انتقال نسخه برای سازمان‌ها فرصت ساده‌سازی فرآیندها، بهبود ارتبطات، لغو کدهای سفارشی و اعمال ماژول‌های استاندارد نرم‌افزار SAP به منظور کارآیی بیشتر را فراهم می‌کند.

در نظر داشته باشید که، انتقال نسخه از SAP ECC به SAP S/4HANA با مجموعه‌ای از چالش‌ها و دیدگاه‌های منحصر به فرد خود همراه است، از جمله؛ دیدگاه سازمان، دیدگاه فروشنده، دیدگاه کاربر نهایی و دیدگاه مشاور. این مقاله قصد دارد، به چالش‌ها و دیدگاه سازمان درباره انتقال نسخه به SAP   S/4HANA  بپردازد و رویکردهای موردنیاز در ایجاد انتقال یکپارچه به SAP S/4HANA‌ و چگونگی تدوین برنامه انتقال نسخه به SAP S/4HANA توسط کسب‌و‌کار و اطمینان از حفظ یکپارچگی داده‌ها را بیان کند.

 

sap چیست

تغییرات بازار و افزایش پذیرش استفاده از فناوری‌ ابری (Cloud)

درآمد بازار ERP در سال 2018 با توجه به داده‌های رهبران این بازار (از نظر درآمد) Gartner و SAP‌، با 10 درصد رشد همراه بوده است. رشدی که پیش‌بینی می‌شود تا سال‌ ۲۰۲۵ به بیش از ۴۲ درصد برسد. IDC report forecasts‌، پیش‌بینی می‌کند هزینه‌های جهانی در حوزه خدمات ابری عمومی و زیرساخت‌های مربوطه به 500 میلیارد دلار در سال 2023 خواهد رسید.

داده‌های بازار، نرخ رشد مرکب سالانه بازار تحول دیجیتال را، 18.1 درصد پیش‌بینی می‌کنند که از 290 میلیارد دلار در سال 2018، به 665 میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۲ رسید. همه این اعداد و ارقام، نشان‌دهنده افزایش پذیرش نرم‌افزار ابری از سوی شرکت‌های متعدد است، که از تحول دیجیتال به منظور سرعت‌بخشیدن به فرآیندهای کسب‌و‌کاری خود، استقبال می‌کنند.

ERP  به عنوان مرکز چشم‌انداز فناوری اطلاعات یک کسب‌و‌کار، به دلیل پذیرش سرویس‌های ابری، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، اینترنت اشیاء، پردازش درون حافظه و موج تحول دیجیتال در صنایع و جغرافیا، شاهد تغییرات عظیمی است. حتی سیستم‌های بومی غیر ابری ERP، باید آخرین نسخه سیستم عامل‌های مشتریانی که یا مستقر در محل و یا مبتنی بر SaaS اشتراکی هستند و یا از ابر خصوصی‌ استفاده می‌کنند، را به‌روزرسانی کنند.

 

SAP توسعه راهکارهای ابری

شرکتSAP‌، به صورت انحصاری SAP HANA را در سال 2010 و SAP S/4HANA را در سال 2015 راه‌اندازی کرد. مشتریان سیستم  SAP، به دلیل اعلام شرکت SAP مبنی بر توقف پشتیبانی از نسخه SAP ECC پس از سال 2025، در حال تحول دیجیتالی از نسخه اولیه (SAP ECC) به SAP S/4HANA هستند.

SAP S/4HANA  هسته دیجیتالی جدیدی از تحول کسب‌و‌کار است که امکان نصب SAP را در فضای ابری، مستقر در محل و یا ترکیبی از هر دو را فراهم کرده است .SAP S/4HANA عملکرد اصلی ECC را در پایگاه داده SAP HANA بازنویسی کرده تا علاوه بر بهره‌مندی از قابلیت حافظه آن، تجزیه و تحلیل را در زمان واقعی انجام داده و در نتیجه، موقعیت بی‌نظیری را در بازار ERP از آن خود کند و مشتریان راهی جز تغییر و پذیرش SAP S/4HANA به منظور کنترل قدرت پردازش درون حافظه، سرعت، بهبود تجربه کاربر، داده‌های زمان واقعی، API‌ انعطاف‌پذیر و ساده‌تر‌شدن فرایندها، ندارند.

 با این حال، بسیاری از مشتریان به دلیل هزینه بالا و برنامه‌ریزی دقیق موردنیاز برای انتقال نسخه، نسبت به این تغییر، محتاط می‌باشند.

 

تغییر مسیر به سمت SAP S/4HANA

این مقاله به چالش‌های یک سازمان در تغییر مسیر به سمت SAP S/4HANA می‌پردازد و رویکرد این انتقال یکپارچه را مطرح می‌کند. در این مقاله، هنگامی که به سازمان اشاره می‌‌شود، منظور شرکت یا مشتری نهایی است که انتقال نسخه حقیقی در آن قسمت به وقوع می‌پیوندد؛ نه گروه پیاده‌سازی یا فروشنده که مجری انتقال نسخه هستند.

دومین علت نیاز سازمان‌ها به انتقال نسخه را می‌توان به این شکل بیان کرد: مشتریان باید تغییر SAP S/4HANA را به منظور کنترل قدرت پردازش درون حافظه SAP HANA و به دلیل سرعت، بهبود تجربه کاربر، داده‌های زمان واقعی، API ‌انعطاف‌پذیر و ساده‌تر شدن فرایندها، به دنبال حقیقت عدم پشتیبانی از SAP ECC از سال 2025 به بعد، بپذیرند.

 

SAP و راهکارهای ابری

دلایل انتقال به SAP S/4HANA

انتقال نسخه می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد از جمله:

  • یکپارچگی عملیات موجود
  • تغییر ارائه‌دهنده خدمات ابری،
  • ادغام شرکت،
  • تغییر محل مرکز داده

 

سخن آخر

استفاده فراگیر از فناوری‌های ابری و به‌روزرسانی سیستم‌های مختلف نرم افزاری برپایه این فناوری باعث شده تا حرکت سازمان‌ها کوچک و بزرگ به سمت این فناوری و سیستم‌های مبتنی بر این فناوری سرعت بیشتری بگیرد. هرچه باشد جهان پیرامون ما با سرعت در تکنولوژیک شدن است و اگر کسب‌وکارها بتوانند خود را با این شرایط وقف دهند می‌توانند در کنار داشتن مزیت رقابتی، مدیریت آسان‌تر منابع را نیز تجربه کنند.

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}