یکپارچگی نرم افزار ERP و اینترنت اشیا، مزایا و چالش‌ها

نرم افزار ERP به بهبود فرایندهای کسب‌‌وکارها کمک‌های شایانی می‌کند. از ایجاد ارتباط بین تمام بخش‌‌های سازمان گرفته تا فراهم‌آوردن داد‌ه‌های واقعی و شفاف‌تر کردن فرایندها. زمانی‌که اینترنت اشیا (IoT) با ERP یکپارچه می‌شود، دقت داده‌ها در کنار حجم آن‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. این بالا رفتن از دو جهت برای سازمان مزیت دارد: اول این‌که باعث ایجاد دیدی عمیق‌تر از آن‌چه در سازمان در جریان است می‌شود و دوم تصمیم‌گیری بر‌پایه‌ی واقعیت‌ را ممکن می‌کند.

 

 

 

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اینترنت اشیا (IoT) مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از دستگاه‌‌ها و ماشین‌آلات است که می‌توان داده‌های آن‌ها را پایش، گزارش و تبادل کرد. برای مثال یک خط تولید را در نظر بگیرید. دستگاه‌ها از طریق سنسور‌های مود کار گذاشته شده‌ی خود داده تولید می‌کنند، این داده‌ها توسط RFIDها کنترل و دسته‌بندی می‌شوند و به دستگاه‌های پایش ارسال می‌شوند. این دستگاه‌ها داده‌های دریافتی را با استانداردهای تعریف شده مطابقت می‌دهند و درصورتی‌که مغایرت وجود داشته باشد به سرپرست یا مدیر تولید هشدار‌های لازم برای رسیدگی را می‌دهند.

 

مزایای یکپارچگی ERP و اینترنت اشیا چیست؟

نرم افزار ERP و اینترنت اشیا هرکدام به‌تنهایی مزایای زیادی برای سازمان‌ها دارند. حال یکپارچگی آن‌ها باعث ایجاد سینرژی مزایا در سازمان می‌شود که ابزاری قوی برای رشد را در اختیارشان قرار می‌دهد. در بعد تئوری این مزیت‌ها دو نتیجه عمده دارد: اول این‌که نرم افزار ERP را قادر می‌کند تا داده‌های واقعی‌تری داشته باشد و دوم این‌که باعث افزایش سرعت و بهره‌وری فرایندها می‌شود. اصلی‌ترین مزایای این یکپارچگی از این قرار است:

1. مدیریت قدرتمند زنجیره تامین

با استفاده از سنسورهای هوشمند در انبارهای‌تان می‌توانید درلحظه از وضعیت موجودی آن آگاه باشید. این سنسورها می‌توانند داده‌های ارزشمند دیگری نیز به شما بدهند. مثلا از وضعیت رطوبت انبار آگاه باشید یا از خرابی‌ها یا آسیب‌های احتمالی به مواد و محصولات درلحظه مطلع باشید. IoT قادر است کالاها را ردگیری کند و شما را از مکان لحظه‌ای‌شان آگاه کند. با IoT حتی می‌توانید خودروهای حمل بار را نیز پایش کنید و از زمان رسیدن آن‌ها به مقصد مطلع باشید.

2. گسترش افق دید مدیران

با توجه به افزایش حجم و کیفیت داده‌های ورودی به سازمان IoT به شما امکان می‌دهد تصمیم‌گیری بهتری انجام دهید. نرم افزار ERP هم در این بین با تبدیل داده‌های با کیفیت به گزارش‌های دقیق و کاربردی مسیر شما را برای گرفتن تصمیم‌های بهتر هموار می‌کند. کاربران نیز با دریافت داده‌‌های بهتر و با کیفیت‌تر می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند و جلوی بسیاری از خطاها و اشتباهات را بگیرند.

3. ارتقای دقت پیش‌بینی‌ها

اهمیت برنامه‌ریزی برای موفقیت در آینده برای سازمان‌ها بسیار زیاد است. یکپارچگی IoT و نرم افزار ERP باعث سرازیر شدن داده‌هایی می‌شود که برنامه‌ریزی برای موفقیت را آسان‌تر می‌کند. IoT داده‌هایی از قبیل اطلاعات خرید و استفاده از محصول را با دقت و جزئیات بالایی برای سازمان فراهم می‌کند. این داده‌ها می‌تواند الگوهای خرید و رفتار مصرف‌کننده را مشخص کند. این داده‌ها به کسب‌وکارها برای بالا بردن دقت پیش‌بینی و تولید محصول مورد نیاز بازار کمک فراوانی می‌کند.

4. کیفیت بهتر

وقتی از سنسورهای کنترل کیفیت در خطوط تولید خود استفاده می‌کنید به‌راحتی هر نقص و خروج از استاندارد‌های کنترل کیفیت را متوجه می‌شوید. سازمان‌‌هایی که از سنسورها در فرایند تولید خود استفاده می‌کنند می‌توانند محصولات بهتری تولید کنند و در نتیجه در رقابت با همتایان خود موفق‌تر باشند. همچنین به‌کارگیری IoT در خط تولید می‌تواند از رسیدن محصول معیوب به دست خریدار هم جلوگیری کند. در واقع IoT را می‌توان به‌نوعی علاج قبل از وقوع حادثه دانست.

5. ارتقای سطح نگهداری از دارایی‌ها

وقتی سنسورها را روی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فعال می‌کنید. قبل از خراب‌شدن‌ آن‌ها از وضعیت سلامتی‌شان آگاه می‌شوید. به‌نوعی شاید بتوان گفت با وجود آن‌ها امکان توقفات تولید کم‌تر یا حتی به صفر می‌رسد. وجود IoT به تیم‌های نِت امکان می‌دهد بهره‌وری ماشین‌آلات را هم بهینه کنند.

 

 

چالش‌های یکپارچگی نرم افزار ERP و IoT

درکنار مزایای بیشماری که یکپارچگی ERP و IoT دارد. چالش‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم این چالش‌ها را بررسی کنیم.

1. تهدید‌های امنیتی

به‌مانند هرچیزی که به اینترنت و شبکه متصل است. اینترنت اشیا هم خطر هک و نفوذ را دارد. البته با رعایت موازین امنیتی و استفاده از آخرین به‌روزرسانی‌ها می‌توان این خطر را کنترل کرد و کاهش داد.

2. مشکلات ارتباطی

اینترنت اشیا نیازمند داشتن یک ارتباط ثابت اینترنتی‌ست. این موضوع برای ردگیری خودروهای حمل‌ونقل چالش برانگیز است. این خودروها ممکن است در مسیر‌هایی تردد کنند که ارتباط اینترنت وجود ندارد و این عدم ارتباط ممکن است گاهی روزها طول بکشد. همچنین هرچقدر بیشتر از اینترنت اشیا استفاده کنید به اینترنت پهن‌باندتری نیاز دارید که این موضوع می‌تواند هزینه‌های شما را در طول زمان افزایش دهد.

3. دستگاه‌های قدیمی

IoT فناوری جدیدی است و ممکن است از دستگاه‌های قدیمی‌تر پشتیبانی نکند. برای استفاده از IoT و نرم افزار ERP نیازمند تهیه دستگاه‌های جدید و به‌روزتر هستید که این مهم می‌تواند هزنیه‌های شما را به‌شدت افزایش دهد. البته ROI اینترنت اشیا پایین است و معمولا زیر پنج‌سال هزینه‌های خود را بازیابی می‌کنید. اما به‌هرحال موضوعی‌ست که باید آن را در نظر بگیرید.

 

 

یکپارچگی نرم افزار ERP و IoT، آیا اصلا ارزشش را دارد؟

تخمین زده می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۸.۶ میلیارد دستگاه مجهز به اینترنت اشیا در جهان وجود داشته باشد. این‌که بگوییم یکپارچه کردن نرم افزار ERP و IoT ارزشش را دارد یا نه به متغیرهای زیادی بستگی دارد. متغیرهایی مثل اندازه کسب‌وکار، حوزه‌ی فعالیت، توانایی یکپارچگی سیستم ERP فعلی با IoT و بسیاری دیگر. سازمان‌ها باید در مزایا و هزینه‌های اینترنت اشیا عمیق شده و تصمیم نهایی را با توجه به نیازهای و استراتژی‌های خود بگیرند. نکته مهم این‌که IoT مختص سازمان‌های بزرگ نیست و شرکت‌های کوچک و متوسط هم می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. مزایایی مثل درک بهتر نیازهای مشتری یا تولید محصولی با کیفیت‌تر.

اگر برای استفاده از IoT در کسب‌‌وکارتان مطمئن نیستید بهتر است ابتدا آن را در بخش کوچکی از سازمان پیاده‌سازی کنید و درصورت حصول نتیجه مطلوب استفاده از آن را به سایر بخش‌ها گسترش دهید. در هرحال در نظر داشته باشید استفاده از فناوری IoT در نرم افزار ERPتان می‌تواند مزایای زیادی هم در حوزه ستادی و هم عملیاتی برای شما به‌همراه داشته باشد. از مدیریت دقیق‌تر فرایندهای تولید تا فرایندهای اداری و یکپارچگی داده‌ها و تاثیرگذاری آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان سازمان.

 

منبع: ERPNEWS

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}