آیا کسب و کار کوچک شما می تواند ERP تهیه کند؟

تحقیق درمورد نرم افزار ERP می تواند پروسه بسیار زمانبری باشد که نیاز به بودجه زیادی نیز دارد. معروف ترین سیتم های ERP با ارائه عملکردهای گسترده مرتبط با تکنولوژی بیشتر به کاربران، معمولا بیش از نیاز سازمان ها به آنها خدمات میدهند. و این امریست که توان مالی کسب و کارهای کوچک را به چالش می کشد. وقتی شما متوجه میشوید که نرخ این نرم افزارها از بودجه فعلی شما بیشتر است، احساس می کنید که نرم افزار ERP مناسب سازمان کوچک شما نیست. اما آیا واقعا سازمان کوچک شما میتواند یک ERP تهیه کند؟ خوشبختانه  جایگزین های مناسبی وجود دارد:

 

 

راهکارهای رایگان ERP های منبع باز (free open source)

در این مقاله ما به بررسی نرم افزارهای ERP منبع باز و رایگان با مرور انتظارات و سپس با تعاریف مبالغه آمیز گزینه های موجود در این فضاها میپردازیم.

محاسبه هزینه های کلی مالیکت

هیچ چیز بیشتر از استقرار صحیح نرم افزار ERP نمی تواند در دراز مدت تاثیرات زیادی روی موفقیت و یا شکست سیستم ERP شما داشته باشد. بنابراین احتمالا شما یک ROI  بهتر را در زمان کوتاه تجربه می کنید. اگر پروسه استقرار به خوبی پیش نرود، شما بدون اینکه سودی ببرید، هزینه و زمان زیادی را از دست داده اید.  و این یعنی شما باید قبل از هر کاری هزینه های احتمالی را برای انتخاب خود ارزیابی کنید.

زمان بومی سازی

وقتی زمان انتخاب یک سیستم ERP میشود، مهمترین سوالی که می توانید از خود بپرسید اینست که مناسب ترین ERP برای شما راهکار ابری است یا یک ERP با سرور؟ رانش ابری مستقل از پرسنل IT، خدماتی را به شما ارائه می دهد. با نصب این نوع از ERP نرم افزار ERP یک شرکت و تمام داده ها و اطلاعات آن توسط نرم افزار مرکزی فروشنده مدیریت شده و توسط وب بروزرها، برای مشتریان قابل دسترسی هستند.

راهکار ERP همراه سروردر محل شرکت شما بشکل فیزیکی و بهمراه سرور نصب شده و توسط گروه IT شما مدیریت می شود. این نرم افزارها معمولا به سرمایه گذاری های بزرگ برای خرید و مدیریت نرم افزار، سخت افزارهای مرتبط و تجهیرات ضروری برای راه اندازی نیاز دارند.

تعداد کاربران

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدندکه سیستم ERP بهمراه سرور چندان برای کسب و کارهای کوچک مناسب نیستند. هزینه های خرید زیرساخت هایی که شما نیاز دارید برای این نوع ERP ممکن است سودمند نباشد. کسب و کارهای کوچک معمولا بسمت استفاده از راهکارهای ابری می روند. و این راهکارها بسته به استفاده کاربر هزینه میبرند. 

ویژگی ها و ماژول ها

تمام نرم افزارهای ERP یکسان ساخته نشده اند. همه آنها براساس عملکردهایی که ارائه میدهند، نوع پشتیبانی که دارند، یکپارچگی های موجود و خیلی چیزهای دیگر نقاط قوت و ضعفی دارند. مانند مدلهای بیشمار اتومبیل های موجود در دنیا، نرم افزارهای ERP نیز انواع مختلفی از ابتدایی تا پیشرفته دارد و هر محصولی براساس صنعت مورد استفاده و نیازهای کاربران مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

برخی از ویژگی های رایج این نرم افزارها عبارتند از: مالی، هوش تجاری، CRM، منابع انسانی، مدیریت انبار، تولیدی و مدیریت زنجیره تامین.

هزینه های آموزش

وقتی صحبت از آموزش ERP می شود، آشنایی با این سیستم در درجه اول و چگونه کار کردن با آن برای جلوگیری از هر مسئله و یا مشکلی در الویت قرار میگیرد. اگر به پرسنل خود را در همان مرحله اولیه پروژه و خیلی زود آموزش دهید، ممکن است چیزهایی را که یاد گرفته اند فراموش کنند و یا در لحظه یاد نگیرند. و اگر این آموزش را خیلی به تعویق بیاندازید، تیم شما در مرحله کار کردن با این نرم افزار آماده نخواهند بود. آموزش به کاربر نهایی بسیار حائز اهمیت می باشد بنابراین آنها آماده استفاده از فرآیندهای جدید در یک روز خواهند بود. شما می توانید با درجریان گذاشتن پرسنل خود از پروسه استقرار نرم افزار ERP از ابتدا تا انتها، رهبری کردن آنها در جهت استفاده از قابلیت های نرم افزار جدید برای بهره وری هرچپه بیشتر از این نرم افزار، این قضیه را درست پیش ببرید. همراه کردن پرسنل در این راه، فرهنگ یادگیری نرم افزار جدید را در آنها افزایش داده و به آنها انگیزه استفاده از این نرم افزار را می دهد.

 

منبع: solutionsreview.com

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}