جریان‌های ERP تولیدی در ۲۰۲۳

مقدمه

هرساله شاهد بروز تغییرات شگرفی در صنایع مختلف هستیم. پیشرفت روزافزون فناوری و نفوذ آن در سازمان‌های تولیدی و غیرتولیدی به کسب‌وکارها امکان می‌دهد هم فرایندهای خود را بهتر مدیریت کنند هم سودآوری و درآمدشان را بالا برند.

در این مطلب می‌خواهیم مهم‌ترین جریان‌های سال آینده را بررسی کنیم. جریان‌هایی که به‌طور اختصاصی به صنایع تولیدی مرتبط هستند و فرایندهای آن را شکل می‌دهد. همچنین به تاثیر ERP بر این نوع کسب‌وکار می‌پردازیم ارتباط توسعه‌های ERP با صنایع تولیدی را می‌سنجیم.

 

اینترنت اشیا و جرقه‌های آغاز انقلاب صنعتی پنجم

کاربردهای اینترنت اشیا برای صنایع تولیدی در سال‌های اخیر بسیار زیاد و درعین‌حال جامع بوده است. همین موضوع باعث شده آینده این فناوری در کسب‌وکارهای تولیدی تثبیت شود. انقلاب چهارم صنعتی با دیجیتالی شدن کارخانه آغاز شد و توسعه یافت و به احتمال فراوان انقلاب پنجم صنعتی با همه‌گیری استفاده از اینترنت اشیا و هوشمند شدن کارخانه‌های ادامه پیدا می‌کند.

اینترنت اشیا با جمع‌آوری داده‌ها از کف کارخانه و دسته‌بندی و تحلیل آن‌ها می‌تواند کمک‌های شایانی به تصمیم‌سازان و مدیران ارشد سازما‌ن‌ها کند. ERPها نیز با یکپارچگی‌ای که بین اینترنت اشیا و فرایندهای سازمان ایجاد می‌کنند به هرچه هدفمندتر شدن این موضوع کمک می‌کنند.

استفاده از IoT به سازمان‌های تولیدی امکان می‌دهد با نظارت دقیق بر دستگاه‌ها و خطوط تولید از زمان تعمیرات آن‌ها مطلع باشند و برای تعمیرات به موقع آماده. همچنین این فناوری به آن‌ها امکان می‌دهد زمان خرابی را به کم‌ترین مدت کاهش دهند و تقسیم و استفاده از منابع را نیز هدفمند پیش برند.

 

جریان های ERP تولیدی

 

ERP ابری و موبایلی و چابکی بالاتر سازمان‌ها

شاید باور عمومی بر این باشد که استفاده از ERPهای ابری و موبایلی بیشتر برای سازمان‌های خدماتی و بازرگانی کاربرد داشته باشد. این باور رو به تغییر است. چراکه‌ در سال گذشته شاهد توسعه محصول‌های کاملا مناسب با نیازهای سازمان‌های تولیدی بودیم. ERPهای ابری می‌توانند برای مدیران و تصمیم‌سازان صنایع تولیدی راهگشای مدیریت شفاف و زمان‌مند باشد.

چابکی حاصل از استفاده از این نرم‌افزارها در سازمان‌های تولیدی می‌تواند از همان خط تولید شروع و تا انبار فروش هم پیش رود. دسترسی از هرجا در هر زمان در سازمان ایجاد انعطاف‌پذیری می‌کند و سرعت انجام کارها را بالا می‌برد.

 

استفاده از واقعیت مجازی و افزوده (VR و AR)

استفاده از واقعیت مجازی و افزوده هم کاربردهای درون‌سازمانی دارد و هم برون‌سازمانی. در بعد درون‌سازمانی استفاده از واقعیت مجازی می‌تواند برای کمک به آموزش کارکنان، عیب‌یابی، تعریف فرایندهای کاری و جریان‌های کاری استفاده شود.

در بعد برون‌سازمانی هم استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند باعث رشد فروش و آشنایی مشتریان شما با محصولات حتی محیط کارخانه شود. شرکت در نمایشگاه‌ها، ارایه بروشورهای محصول و معرفی محصولات جدید به مشتریان نیز دیگر کاربردهای استفاده از AR و VR در سازمان است. VR همچنین به مدیران امکان می‌دهد فرایندهای خط تولید را شبیه‌سازی کنند و بهترین جریان کاری را برای سازمان متبوعشان تنظیم کنند.

VR و AR را با عنوان دوقلوهای تازه متولد فناوری می‌شناسند. دوقلوهایی که می‌توانند در کنار یکد‌یگر کارهای شگفت‌انگیز فراوانی انجام دهند. از این ابزارها در مدیریت تولید می‌توان از ساخت نمونه‌های اولیه تا مونتاژ خطوط تولید بهره برد.  زیرا کم هزینه تر و در دسترس‌تر می‌شوند. دوقلوهای دیجیتال به مهندسان اجازه می‌دهد تا نسخه دیجیتالی یک محصول را آزمایش کنند یا فرایند تولید آن در زمان واقعی را بسنجند.

 

هوش مصنوعی (AI) و ERPهای تولیدی

ادغام هوش مصنوعی با اتوماسیون ERP به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا پردازش داده‌های حیاتی‌تر را برای افزایش دانش سازمانی بهتر و بهینه‌تر پیش ببرند. همچنین تولید ضایعات را بهتر مدیریت کنند و بهره‌وری‌، افزایش کیفیت، کاهش هزینه‌ها و پیش‌بینی بهتر از وضع بازار را داشته باشند. تولیدکنندگان به یک سیستم ERP نیاز دارند که به طور کامل از هوش مصنوعی برای دید بهتر در تولید استفاده کند.

در افزایش کارایی و برآوردن تقاضای مشتری، هوش مصنوعی و اتوماسیون درکنار هم کار میکنند تا در گام اول وظایف تکراری را مدیریت و خودکار کنند. در نتیجه زمان در دسترس کارکنان شما آزاد می‌شود و می‌توان از آن برای مدیریت و ارزش‌زایی بالاتر در فرایندها استفاده کرد. فرایندهای موجود در ERP که به کمک هوش مصنوعی خودکار شده‌اند برای بهبود تجربه کاربر استفاده می‌شوند. همچنین یادگیری ماشینی نیز به سراغ جریان‌های کاری می‌رود و آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. تحلیل و پیش‌بینی‌ جریان‌های آینده کار نیز از همین فناوری بهره می‌برد و در قالب BI در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

 

یکپارچگی با سایر سیستم‌ها

سیستم‌های ERP قادرند با APIهای مدرن یکپارچه شوند و از مزایای سایر سیستم‌ها و نرم‌افزارها استفاده کنند.  تا برای ارتباط با تجارت الکترونیک، نرم افزارهای CRM، PDM و CAD که بسیاری از تولیدکنندگان آن را تولید می‌کنند برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها و کار موثر با یکدیگر استفاده کنید. یکپارچگی با سیستم‌ها از وارد کردن مجدد داده‌ها جلوگیری می‌کند و باعث ذخیره‌سازی زمان در دسترس شما می‌شود. همچنین زمان و خطاهای انسانی را کاهش می دهد. بسیاری از تولید کنندگان نیز از نرم افزار هوش تجاری (BI) استفاده می‌کنند تا جریان‌های آینده بازار را بهتر و دقیق‌تر مدیریت کنند.

 

ERPهای تولیدی و نوآوری‌های صنعت

سال ۲۰۲۳ کسب و کارها را با چرخه‌های تورمی به چالش خواهد کشید، رکود اقتصادی داخلی و بین المللی بالقوه، ادامه چالش های زنجیره تامین و مشتری بیشتر خواسته ها. تولیدکنندگان را بیش از هر زمان دیگری در چالش می‌برد. هوشمندانه کار کردن تولیدکنندگان برای کمک به ERP مدرن نیاز دارند پیچیدگی های بسیاری را که با آن روبرو هستند مدیریت کنند. فروشندگان ERP این کار را خواهند کرد همچنان به ترکیب نوآوری ها در راه حل های خود ادامه می دهند شرکت ها انعطاف پذیر و رقابت پذیر باشند.

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}